TomTom VIO motornavigatie precies genoeg voor de dagelijkse routine

Scooternavigatie, maar niet voor de scooter.

null Beeld Noël Loozen
Beeld Noël Loozen

Dat de VIO, de nieuwste navigatietomtom voor de motor, hier besproken kan worden is een klein wonder. Hij is op de snelweg al twee keer van de houder gedonderd. Maar daarover later.

Eerst: wat is de VIO? Het lijkt een navigatieapparaatje, zoals TomTom die al vanaf het begin van het bedrijf maakt - even afgezien van de grappige ronde vorm. Maar dat is het niet. De werkelijke denkkracht, het bepalen van de efficiëntste route en de alternatieven, de verkeersinformatie, zitten in de smartphone. Het ronde geval met een rand in rood, geel, blauw of zwart is een schermpje plus een gps-ontvanger. En dat laatste is een geweldig voordeel boven het gebruik van Google Maps, dat op elke smartphone gebakken zit. Want onderweg zit de telefoon in je jas of in een rugzak, met een beroerde gps-ontvangst tot gevolg. Dus een ontvangertje aan je spiegel is reuze handig.

undefined

Alleen met de naam heeft het bedrijf zich in de vingers gesneden: 'scooternavigatie'. Stom-stom-stom. Bij een scooter denken we aan een stinkerdje dat de fietspaden onveilig maakt. En daar is-ie dus niet voor. Dit is een ding voor echte motoren. Maar alleen voor eenvoudig navigatiewerk en file-ontwijkend woonwerkverkeer en niet - en daar zit de pijn- voor het recreatief uitzetten van bochtige routes. Daar heeft de firma andere, prijzige apparaten voor.

Maar routes plannen, rekening houden met de verkeerintensiteit en flitsers, kan-ie als de beste. Het schermpje is klein maar helder, er valt nauwelijks iets te bedienen, maar allemaal precies genoeg voor de dagelijkse routine. Dus is het teleurstellend dat er geen rekening wordt gehouden met hét grote voordeel van een motor: dat je tussen stilstaand blik door kunt rijden.

undefined

null Beeld
Beeld

TomTom VIO

Navigatie voor de motorforens, 169 euro, Tomtom.com

Zo meldt het apparaat een reistijd van 1 uur 35, terwijl ik na 55 minuten thuis de aardappelen al kan opzetten, omdat ik behoedzaam tussen het langzaamrijdend verkeer heb gestuurd. Slechts tien minuten langzamer dan normaal. Best jammer, hij zou toch kunnen vragen: achter aansluiten of doorrijden?

Want juist bij TomTom weten ze hoe breed een weg is (ze loodsen vrachtauto's door de binnenstad). En nu stuurt-ie een motor gerust een eenbaansweg op met file (waar ook een motor niet langs kan), terwijl met een beetje omrijden de zaak wordt vlotgetrokken.

Dan de bevestiging: het schermpje gaat met een draaibeweging op een houdertje. Maar de rubberen rand heeft zoveel grip dat één beweging met een handschoen langs de rand, het ding met een zwiep losdraait. Goddank landde het schermpje tot twee keer toe op de tank en kon ik het op de snelweg nog net grijpen. TomTom: maak een klikbevestiging!

Meer over