Tom Dumoulin heeft meer te winnen in de Tour dan te verliezen

Dinsdag werd in Parijs het rittenschema van de Tour de France 2018 gepresenteerd. De vraag die Nederland bezighoudt: doet Tom Dumoulin mee? Zijn ploeg Sunweb houdt nog een slag om de arm. De Volkskrant geeft vast vier redenen waarom 'de vlinder van Maastricht' de Tour moet rijden.

Tom Dumoulin tijdens de WK in Noorwegen. Beeld epa
Tom Dumoulin tijdens de WK in Noorwegen.Beeld epa

Nee, ploegleider Aike Visbeek van Team Sunweb heeft Tom Dumoulin nog niet gesproken na de presentatie van het rittenschema. Zijn kopman is op vakantie in de Verenigde Staten en het zou hem - 'Tom kennende' - niet verbazen als de winnaar van de Giro d'Italia zich pas na terugkeer gaat verdiepen in wat renners juli volgend jaar voor de kiezen krijgen. 'Hij is nu gewoon de batterijen aan het opladen.'

Dumoulin was uitgenodigd in Parijs, voor een plekje naast renners die de afgelopen editie kleurden, onder wie winnaar Chris Froome, de gestopte Alberto Contador en de Franse azen Romain Bardet en Warren Barguil. Zijn afwezigheid ten spijt, de geest van 'de vlinder van Maastricht' zweefde door de zaal. Dumoulin geldt als de belangrijkste renner die in staat wordt geacht Froome van diens gedroomde vijfde Tourzege af te houden.

Sunweb hield dinsdag nog de kaarten tegen de borst. Eind volgende maand wordt het parcours van de volgende Giro bekend gemaakt. Dan bekijkt de ploeg welke ronde hem het meest ligt. Maar waarom zou Dumoulin de Tour de France, het allerhoogste podium in de wielrennerij, weer mijden? Vier redenen om op 7 juli in de Vendée aan de start te staan.

null Beeld
Beeld

De tijdrit kan nog altijd een wapen zijn

'We hadden graag wat meer tijdritkilometers gezien', zei Visbeek na de presentatie in Parijs. Niet verwonderlijk: Dumoulin is de specialist bij uitstek. Bij het wereldkampioenschap in Bergen keek hij de voor hem gestarte Froome zelfs in de rug, al kon de Brit als verontschuldiging aanvoeren dat het zeker mentaal naar de zeges in de Tour en de Vuelta wel zo'n beetje op was.

In Italië legde Dumoulin ook in deze discipline de basis voor zijn zege. Maar heel dramatisch is het verschil met Frankrijk niet. De Giro van 2017 telde 70 kilometers tegen de klok, de komende Tour zijn het er 66, waarvan 35 in een ploegentijdrit. Zijn ploeg weet wel raad met het treintje rijden, bleek in Noorwegen. Daar greep Sunweb de wereldtitel. De enige individuele tijdrit van 31 km - de Tourorganisatie is daarmee vooral de Franse renners van dienst - is op de één na laatste dag, in heuvelachtig Frans Baskenland. Maar dat ligt Dumoulin wel. Er kan dan nog wel wat worden rechtgezet.

Tom Dumoulin viert zijn etappeoverwinning in de Tour de France vorig jaar Beeld anp
Tom Dumoulin viert zijn etappeoverwinning in de Tour de France vorig jaarBeeld anp

Bergop hoeft hij voor weinigen onder te doen

Hij bleef er voor zijn deelname aan de Giro maar op hameren: 'Dit parcours is mij niet op het lijf geschreven.' Hij zag op tegen de zware bergetappes. Visbeek ziet dinsdag dezelfde beren op de weg. 'Het is wel veel klimmen. Er zitten heel lastige bergetappes bij. '

In Italië sloeg zijn kopman zich toch maar groots door de 44.000 hoogtemeters heen, zowel in de Abruzzen, de Italiaanse Alpen als de Dolomieten. Hij redde het zelfs zonder steun van zijn rechterhand Wilco Kelderman, die na een botsing met een motor vroegtijdig moest opgeven, en ondanks het sanitaire oponthoud in de berm aan de voet van de Stelvio. Hij pareerde in het hooggebergte aanvallen van klimmers van naam en faam, zoals Vincenzo Nibali, Nairo Quintana en Thibaut Pinot. Pas op het laatst moest hij wat terrein prijsgeven.

Visbeek: 'Ja, Tom is een betere klimmer geworden.' Maar hij zou het er niet op aan laten komen. In het geval van deelname, ziet hij Dumoulin in staat als allrounder tijdens de eerste week in het winderige Bretagne en op de kasseien in Noord-Frankrijk een marge op te bouwen. 'Daar zijn kansen voor. Tom kan zich doorgaans uitstekend positioneren. Dat lukt niet iedere klassementsrenner.' Hij verwacht dat de Alpen geen probleem hoeven te zijn, maar tijdens het zware slotstuk in de Pyreneeën zal het erom gaan spannen. 'Voor mij blijft Froome toch de topfavoriet.'

Zo oppermachtig is Sky niet meer

Zowel in de Tour de France als tijdens het WK in Noorwegen toonde het zwart-blauwe ensemble tekenen van zwakte. Afgelopen juli kwam Froome in enkele etappes bergop sneller alleen te zitten dan hem lief was. In de ploegentijdrit in Bergen ontspoorde het treintje, terwijl Sunweb geolied naar de streep snelde.

Visbeek is ervan overtuigd dat zijn ploeg genoeg renners van kaliber heeft om met Sky te kunnen wedijveren. De selectie luistert nauw, zeker nu de ploegen nog maar acht renners mogen inzetten en de variëteit in de ritten groot is. 'Voor elke soort etappe steun moet je steun organiseren. In de bergen, maar ook voor de kasseien, de nerveuze ritten in Bretagne en de ploegentijdrit.' In de vermoedelijke beslissende bergetappen zal Froome zal zich waarschijnlijk gesteund weten door Wout Poels en Gianni Moscon. Maar Sunweb heeft Kelderman en het jonge talent Sam Oomen.

Het is zijn ambitie

Toen Dumoulin vorig jaar bekend maakte dat hij niet in Frankrijk zou gaan rijden, schrijnde het dat hij daarmee ook zijn kans op een gele trui verspeelde. Hij zou de te kloppen man voor de tijdrit in startplaats Düsseldorf zijn geweest. Het roze in de Giro en het rood in de Vuelta maakten al deel uit van zijn garderobe. Maar de lat ligt intussen hoger. Tegen de NOS zei hij dat hij elke grote ronde een keer wil winnen. 'Dat zou enorm gaaf zijn.' Waarom zou hij er in 2018 als 27-jarige niet aan beginnen? Hij heeft dit jaar in de Giro en Noorwegen bewezen op tijd in de juiste vorm te kunnen zijn. Hij heeft meer te winnen in de Tour dan te verliezen. Als het hem niet lukt Froome meteen te kloppen, betekent dat niet dat zijn al zo fraaie erelijst begint te eroderen. Wie weet, is er een keer het geel of een podiumplek in Parijs. De Giro heeft hij al in zijn zak. Aike Visbeek geeft toe: 'De Tour de France is de grotere uitdaging.' Maar een vingerwijzing is het niet.

Meer over