Toi et moi, The American, Patton

Iedere dag tipt de Volkskrant de beste films op televisie. 

null Beeld x
Beeld x

Toi et moi (Julie Lopes-Curval, 2006)

TV 5, 21.00-22.35 uur

Ze deelt de eer met Sophia Loren (La ciociara, 1960): met de Italiaanse diva is Française Marion Cotillard (1975) de enige actrice die een Oscar won voor beste vrouwelijke hoofdrol in een niet-Engelstalige film. Het was in 2008 voor haar vertolking van Edith Piaf in de succesvolle filmbiografie La vie en rose. Hoewel ze al wel in Amerikaanse films had gespeeld, waaronder in 2003 in Tim Burtons Big Fish, was ze in Hollywood nog allerminst doorgebroken. In Frankrijk al wel; daar speelde ze een hoofdrol in de succesvolle komediereeks Taxi.

Big Fish, Taxi, La vie en rose; het is een typerende reeks voor Cotillard. De actrice is niet te vangen voor één soort rol of één soort film. In het jaar waarin ze, inmiddels wel al beroemd in Hollywood, een grote rol speelde in The Dark Knight Rises (2012), schitterde ze ook als depressieve en verlamde dolfijntrainer in de filmhuishit De rouille et d'os. Het past bij haar enigmatische status. In haar thuisland vormt ze met haar levenspartner, de acteur Guillaume Canet, weliswaar de Franse Brangelina maar haar privéleven schermt ze dermate goed af dat paparazzofoto's van het stel relatief schaars zijn.

Intussen blijft ze grote Hollywoodfilms afwisselen met kleine (Franse) producties. Kenmerkend genoeg was ze gisteren op tv te zien in Public Enemies, als gangsterliefje van John Dillinger (Johnny Depp). En vanavond draagt ze het Franse niemendalletje Toi et moi. Ze is een van de twee zussen om wie het verhaal draait. Julie Depardieu (inderdaad, de dochter van) is de andere: een neurotisch typje dat in zeven sloten tegelijk stapt. Cotillard met haar mooie sombere ogen - de wallen eronder wat aangezet - is een bedeesde celliste die onbedoeld haar relatie op het spel zet, net als zij en haar geliefde hebben besloten een kind te nemen. De levens en liefdes van twee zussen dus, door regisseuse Julie Lopes-Curval van lichtvoetige intermezzi voorzien in de vorm van delen uit de beeldromans die Depardieu als broodwinning maakt. Op en top Frans, ver weg van Hollywood, maar Cotillard is er net zo thuis als naast John Dillinger of Batman.

The American (Anton Corbijn, 2010)

SBS 9, 20.30-22.35 uur

Zelf omschreef Anton Corbijn zijn tweede speelfilm als 'een existentialistische thriller met het framework van een western'. George Clooney speelt een huurmoordenaar die, ondergedoken in een Italiaans dorp, op zijn volgende klus wacht. Vanaf de eerste uitgesponnen, landerige scènes maakt Corbijn duidelijk dat hij inderdaad allesbehalve een doorsneethriller wilde maken. Veeleer is het een anti-thriller, een film waarmee Corbijn het genre vrijwel volledig ontdoet van zijn franje en opnieuw aankleedt met gebeurtenissen die in vergelijkbare filmverhalen juist zijn weggesneden. Met een laag tempo, weinig dialogen en spaarzame actiescènes is de film vooral een psychologische studie, met sterk acteerwerk van Clooney in een van zijn zwijgzaamste, maar tegelijk sterkste rollen ooit.

Patton (Franklin J. Schaffner, 1970)

RTL 7, 23.30-02.30 uur

Magistraal en monumentaal, dit portret van de excentrieke Amerikaanse generaal George S. Patton, vertolkt door George C. Scott. Destijds bekroond met zeven Oscars, waaronder voor Scott (die hem weigerde omdat hij competitie tussen acteurs onzinnig vond) en voor regisseur Schaffner (die hem accepteerde). De biopic vangt aan in 1943, midden in de Tweede Wereldoorlog, en tekent de titelheld als een ijzervreter met opvliegend karakter die zijn vijanden rauw lust. Hoofdrolspeler George C. Scott zou volgens de overlevering de rol pas hebben gekregen nadat Rod Steiger, Lee Marvin, Robert Mitchum en Burt Lancaster hadden bedankt.

Meer over