Toerist wantrouwt 'groene' vakanties

Vakantiegangers hebben niks met het milieu. Marktleider Travel Unie schrapt De Groene Duim, het logo voor 'groene' reizen. Het symbool werkt averechts....

Het reisconcern Travel Unie (TUI) gaat dit najaar zijn milieubeleid anders 'verkopen'. De marktleider confronteert de consument niet meer met het feit dat hotel X of complex Y meer doet voor de natuur, het milieu en de bevolking van de streek.

De Groene Duim, het keurmerk van TUI voor groene hotels, verdwijnt met ingang van het winterseizoen uit de reisgidsen van de TUI-dochters Holland International, Isropa, Fit en Arke. Aanleiding is een onderzoek dat in februari is gehouden.

'Er is sprake van een averechts effect', zegt milieumanager Nico Visser over De Groene Duim. 'De vakantieganger wil vóór vertrek niet worden geconfronteerd met het milieu. Dat verpest het vakantiegevoel. De consument gaat er vanuit dat in Europa de zaken goed geregeld zijn en dat je daarbuiten niet veel kunt verwachten op dat punt.'

Uit het onderzoek blijkt dat De Groene Duim negatieve associaties oproept: het zal wel duurder zijn, net als de biologische producten in de supermarkt. Dat is een gevoelige opmerking, want het belangrijkste aspect voor de consument is de prijs van de reis. Een andere reactie uit het onderzoek: dat staat wel in de reisgids, maar wie zegt dat het waar is. Het kan heel goed een verkooptruc zijn.

'Teleurstellend', noemt Visser de uitslag. 'In elk onderzoek zegt de consument dat hij het beste voor heeft met het milieu. Hij zal ook in Spanje naar de glasbak lopen, maar wil, zeker op zijn vakantie, niet worden herinnerd aan de milieu-aspecten van het reizen.'

Toch blijft Travel Unie met voorrang contracten sluiten met hotels en appartementen waar het afval wordt gescheiden en waar zuinig wordt omgesprongen met energie. De lijst die de inkopers meekrijgen, is lang: waterbesparing en -zuivering staan er ook op, net als zorg voor het landschap, de inzet van lokale architecten, de verkrijgbaarheid van lokale of biologische voedingsmiddelen en aandacht voor sociale en culturele aspecten.

De reden is puur zakelijk. Als natuur en milieu bezwijken onder de druk van het massatoerisme, kunnen touroperators over een jaar of tien geen aantrekkelijke bestemmingen meer bieden. 'Dan zijn we out of business', zegt voorzitter Hans Bakker van de raad van bestuur van Travel Unie.

Travel Unie gaat daarom door met dit beleid. Het heli-skiën wordt uit de gidsen geschrapt. Met aanbiedingen voor jet-skiën is het concern terughoudend en duiksportbedrijven moeten gedragsregels accepteren. TUI wil geen klachten meer over 'fun-duikers' die het koraal kapotmaken.

Het concern staat niet alleen. In de reiswereld komt een stroming op gang om, ondanks de wrevel onder consumenten, door te zetten. Recent voorbeeld is de maatregel van Mallorca. Vakantiegangers moeten een rijksdaalder per dag betalen om het herstel van de natuur te financieren. Allerlei eilanden in het Middellandse-Zeegebied hebben intussen een ander idee van Mallorca overgenomen: een bouwstop voor vakantiecomplexen.

Vertegenwoordigers van de reisindustrie en van particuliere organisaties, zijn bezig om op poten te zetten, wat de Europese Commissie in zeven jaar niet is gelukt: een Europese versie van De Groene Duim. Nog iets wat vijf jaar geleden onmogelijk was: er was volgens Visser een zekere euforie onder de reisbureaus toen drie hotels op Bonaire werden onderscheiden met De Groene Duim.

De Groene Duim - geïntroduceerd in oktober - legt dit najaar het loodje, maar de gedachte erachter is niet dood. In de wintersportgidsen wordt geen onderscheid meer gemaakt tussen het ene hotel en het andere. Het gaat nu over bestemmingen in hun geheel en de benadering is 'positiever'.

Wintersporters kunnen lezen hoe de bevolking van het Oostenrijkse ski-oord Rauris de lammergieren beschermt. En dat je in Werfenweng geen huur betaalt voor je langlaufski's als je met de trein komt.

Kom je toch met de auto, krijg je een gsm te leen, als je je autosleutels inlevert. Kun je gratis de (elektrische) taxi bellen als je wilt gaan winkelen buiten het dorp. In het dorp is dat niet nodig, want daar rijden elektrische bussen. Het is 'schone' elektriciteit: in Neukirchen-Bramberg draaien zelfs de ski-liften op zonne-energie.

Volgens Visser heeft de Griekse hotelketen Grecotel succes met een dergelijke formule waarbij de consument een mix van positieve elementen wordt voorgehouden: er is op de bestemming eerbied voor natuur en cultuur, de lokale gerechten zijn biologisch geteeld en dus gezond.

De combinatie gezondheid-veiligheid-milieu zou volgens Visser de 'anti-groene' vakantieganger wel eens over de streep kunnen trekken.

Meer over