Tienerkomedie

Hollywood-films voor tieners zijn in de regel niet bot, melig en banaal. Twee films voor '14-jarige jochies' op dvd...

Dogma. Aan het eind van een Hollywoodfilm hoort een lijst met thank you's. Daar kan van alles op staan, de burgemeester die de binnenstad liet afzetten, het museum dat historische props uitleende, de beroemde producer die in de heren-wc nog een tip gaf, een ex die de titel bedacht, maar dat we de eminente feministische theologe Elaine Pagels nog eens op zo'n lijst zouden aantreffen, dat had Schijfjes niet gedacht. Dogma is ook geen gewone film, zoals je geen enkele film van Kevin Smith trouwens gewoon kunt noemen.

Smith (1970) 'spreekt' het idioom van de tienerkomedie: bot, melig & banaal, maar het verhaal dat hij ermee vertelt, is juist intelligent en origineel. In feite is Dogma een theologische beschouwing over de essentie van het christelijk geloof (en wat de kerk er aan irrelevante rimram omheen bouwde), verpakt in een krankzinnig avontuur van twee ontslagen engelen en een achter-achter-achter-nichtje van Jezus.

Artificial Intelligence. Ook deze film, van Steven Spielberg, lijkt een bevestiging van de stelling van Robert Altman ('Hollywood richt zich tegenwoordig op 14-jarige jochies'). Het begint interessant: hoe ver kun je gaan met het 'nabouwen' van mensen? Is het mogelijk robots te creëren die van ons houden? En zo ja, hoe verantwoordelijk zijn wij dan voor ze? (Artificial Feeling was een betere titel geweest.)

Maar ja, zo'n vraagthema boeit een 14-jarige hooguit een kwartier, dus dan moet er iets anders komen. Dat komt ook en na een kwartier komt er wéér iets anders, enzovoort. Geen verhaal, geen plot, vooral afwisseling. Een modern soort revue is het eigenlijk, een bonte avond met voor elk wat wils. Of, in eigentijdse begrippen: een ride in een themapark.

Een andere verklaring is dat Spielberg er niet in slaagde van Stan ley Ku bricks materiaal een werkend geheel te maken, omdat Kubrick daarin nu eenmaal onnavolgbaar was. Wat Kubrick kon (wat Smith met Dogma klaarspeelt) goed verhaal én interessante ideeën, is wat Spiel berg met a. i. niet gelukt is. Neemt niet weg dat er veel te genieten valt, bijvoorbeeld het spel van de 13-jarige Haley Joel Osment, bekend van The Sixth Sense. (Warner Home Enter tainment.)

Meer over