Theaterman

Theaterimpresario Wout van Liempt was 25 jaar de steun en toeverlaat van Wim Kan, en haalde The Beatles naar Nederland.

In Den Haag is eerder deze week op 95-jarige leeftijd theaterimpresario Wout van Liempt overleden. Van Liempt was niet alleen een van de eerste theatermanagers in Nederland, maar lange tijd ook een van de grootste. Hij was vooral bekend als de manager van cabaretier Wim Kan, met wie hij meer dan 25 jaar lang samenwerkte. Bekend is dat beide heren elkaar al die tijd met 'U' en met 'Meneer' aanspraken - Van Liempt gold daarom als een gentleman in het theatervak.

Van Liempt was een van de oprichters van het Nederlands Theater Bureau dat na de oorlog ruim honderd artiesten vertegenwoordigde. Ook was hij betrokken bij het naar Nederland halen van grote internationale artiesten waaronder The Beatles, Yves Montand, Edith Piaf, Duke Ellington en danser Rudolf Nurejev.

De carrière van Van Liempt begon in het café van zijn vader in Oudkarpsel. Daar gebeurde naar zijn mening te weinig. Daarom haalde de jonge Wout daar toentertijd populaire artiesten als Willy Derby en de Kilima Hawaiians naartoe. Tijdens oorlog was dit theatercafé voortdurend uitverkocht. Na de oorlog werkte Van Liempt samen met Lou Bandy en later dan met Wim Kan. Voor Kan was hij manager én chauffeur: hij haalde hem 's middags thuis op en reed hem 's nachts weer terug. Hij was ook de man die de legendarische spiekbriefjes voor Kan schreef en op het podium legde.

Tot op hoge leeftijd bleef Van Liempt actief in het theatervak en bemoeide zich op z'n eigen chique wijze met tal van zaken. Ver na zijn pensionering kwam hij in contact met André Rieu, die hem vroeg de boekingen van zijn wereldtournee te doen. Ook werkte hij samen met Henk van der Meijden, met wie hij het Russische Staatscircus naar Nederland haalde en later mede het Wereld Kerstcircus organiseerde.

Tot voor kort reed hij nog rond in zijn Jaguar en dineerde hij met vrienden en artiesten uit het vak - harde werker en levensgenieter die hij was. Onlangs nog bezocht hij met zijn zoon de voorstelling van Hans Klok in het Amsterdamse theater Carré. De plek die voor hem bijna een levenlang zijn favoriete werkplek is geweest.

undefined

Meer over