Theatermaken voor beginners

Klas B3 van de Amsterdamse vmbo-opleiding IVKO bezoekt de tentoonstelling Backstage on tour, die een kijkje biedt achter de schermen van de theatermaker....

Van onze verslaggever Victor de Kok

AMSTERDAM Klas B3 van de Amsterdamse middelbare school IVKO (Individueel Voortgezet Kunstzinnig Onderwijs) zit niet in de schoolbanken, maar in een oefenruimte van de Stadsschouwburg Amsterdam. De groep scholieren VMBO-t heeft net de tentoonstelling Backstage on tour bezocht en maakt zich nu klaar om twee scènes uit William Shakespeares Romeo en Julia op te voeren. Na een rumoerige ochtend is de klas eindelijk helemaal bij de les.

Zo bereidt de 13-jarige Dave Scherpenzeel zich zenuwachtig voor op het spelen van zijn personage. De rol van Mercutio, de vriend van Romeo, is aan hem toebedeeld. Groepjes klasgenoten zijn in de weer met het afstellen van de lichten en het klaarzetten van de muziek. Theaterdocente Simone Roerig kijkt van een afstandje tevreden toe. ‘Een heel druk klasje, maar ze hebben al die energie gelukkig goed omgezet. Ik ben benieuwd hoe het resultaat eruit gaat zien.’

Anderhalf uur eerder. Bij binnenkomst in de Stadsschouwburg wordt klas B3 van het IVKO in tweeën gesplitst. De ene helft begint met een workshop, de groep van Dave verkast naar een kleine hal waar de tentoonstelling plaatsheeft. Daar luistert zijn groep amper naar de uitleg over de opdracht die bij de expositie hoort. Het geheel ziet er veel te uitdagend uit: knopjes om in te drukken, koptelefoons om op te zetten en deuren om binnen te gaan. Bij het verlossende ‘begin maar’, worden de gele opdrachtkaartjes op de grond gegooid of in de broekzak gestopt om alles uit te proberen.

‘Precies de bedoeling’, legt Roerig uit. ‘We willen het niet te schools doen, de kinderen moeten door deze tentoonstelling zelf ontdekken wat theatermaken inhoudt.’ Zo kunnen de jongelui een hokje in om te repeteren op een dialoog, begeleid door een regisseur vanaf een tv-scherm. Dave’s vriend, de ietwat verlegen Mel Sahanaja, heeft net op een vierkante meter groot touchscreen een script gemaakt. ‘Wel leuk. Maar ik houd meer van tekenen’, klinkt het verontschuldigend.

Backstage on tour van Theater Instituut Nederland, knap vormgegeven op een klein oppervlak, toont alle facetten van theater maken. De tentoonstelling boeit de kinderen, al kunnen ze niet allemaal even goed omgaan met de geboden vrijheid. Een verdieping hoger kan de bijbehorende workshop de aandacht beter vasthouden. Daar heeft de andere helft van de groep kostuums achtergelaten, licht- en geluidseffecten voorbereid, en een decor gebouwd. Met die attributen moeten Dave en zijn groepsgenoten twee scènes uit het stuk Romeo en Julia gaan opvoeren.

Het laatste kwartier is klas B3 van het IVKO weer compleet. Dave staat verkleedt als Mercutio op het podium. Even geestdriftig als de meeste van zijn klasgenoten voert hij het stuk op. Als Julia het gifdrankje inneemt, en daarna bij het neerkomen haar hoofd stoot, ontstaat een seconden lang lachsalvo. De bekroning van een succesvol optreden.

‘Zo’n dag is een toevoeging op het kunstonderwijs dat we als school al bieden’, zegt leerkracht Van Steenbergen na afloop. ‘Voor degene die al in het theater zitten, is het misschien wat minder uitdagend. Maar de meesten hebben veel geleerd vandaag.’

Voor één leerling is dat een understatement. Dave Decker, Ciske de Rat in de gelijknamige musical, vat zijn bevindingen over Backstage onomwonden samen: ‘Boven was leuk, beneden was saai.’

Meer over