Theater Krenz ***

HEIN JANSSEN

Krenz, de gedoodverfde opvolger van Willem de Wolf door De Koe. In Frascati Amsterdam, 22/11, daar t/m 26/11. Tournee: www.dekoe.be

De Nederlandse acteur Willem de Wolf heeft bij het Vlaamse gezelschap De Koe een voorstelling gemaakt over een stuk uit de recente Duitse geschiedenis; de opkomst en ondergang van de laatste leider van de DDR, Egon Krenz. De Wolf koppelt dat markante verhaal aan zijn eigen familiegeschiedenis. Als zoon van een communistische vader werd hij opgevoed in de veronderstelling dat de socialistische heilstaat, en met name de DDR, zaligmakend is. Later zou De Wolf ook Duitse taal en cultuur gaan studeren en zijn fascinatie voor dat land en zijn geschiedenis heeft hij nu dus verwerkt in Krenz, de gedoodverfde opvolger.

In drie hoofdstukken beschouwt De Wolf allereerst zijn jeugd in Groningen. Hij legt verbanden tussen zijn positie als zoon van een vader die ergens heilig in gelooft en die van Krenz als de gedoodverfde leider. Beide zijn altijd tweede man geweest; zoals bekend heeft Krenz zeventien jaar moeten wachten voordat hij Erich Honecker als leider DDR kon opvolgen. Op de valreep bovendien: na anderhalve maand viel de Muur en werd Krenz afgezet.

In het tweede deel van zijn monoloog gaat het vooral over de nadagen van Krenz, die in het dan herenigde Duitsland terecht moet staan. Hierin schets De Wolf het beeld van een man die verstrikt raakt tussen principes en realiteit, een voor hem herkenbaar conflict.

Het laatste hoofdstuk tenslotte duurt slechts een paar minuten en is het meest verrassend. Willem de Wolf ziet in 1980 in een Groningse bioscoop de film American Gigolo en ervaart op dat moment dat de wereld voorgoed is veranderd. In de eerste minuten van die film rijdt Richard Gere gekleed in een strak Armani-pak in een cabriolet langs de Amerikaanse westkust. Het geeft De Wolf als in een bliksemflits het inzicht dat de heilstaat waarin iedereen met iedereen solidair is, voorgoed is opgeheven en het individualisme hoogtij zal vieren - van socialisme naar neo-liberalisme. Dat alles onder de klanken van Debbie Harry en Giogrio Moroder die met de internationale hit Call me voor een opwindende soundtrack van American Gigolo zorgden.

Krenz, de gedoodverfde opvolger is een combinatie van intelligent ego- en documentair theater. Door de altijd wat weifelende voordracht van De Wolf niet bijzonder theatraal, hier en daar wat onnavolgbaar vergezocht, maar zeker onderhoudend.

undefined

Meer over