Theater Best of ITs on Tour **

Abstract bewegingstheater voert boventoon op festival.

VINCENT KOUTERS

Er zitten genoeg gaten in de muren van de kleine theaterzaal in de Haarlemse Toneelschuur. Maar daar past geen mens doorheen. Toch probeert actrice Nina Fokker het. In Gaan, een mimeperformance van de jonge Fleur van den Berg, lijken Fokker en Van den Berg een soort angstaanval te ondergaan. Het duo is hopeloos op zoek naar uitgangen. Een weg uit hun vastgelopen dialoog, uit de benauwende ruimte, en ten slotte uit hun eigen lichaam. De twee actrices voeren een knap, fysiek duet uit.

Vorig jaar was dit duet te zien op het Its Festival in Amsterdam. Op dit International Theatre School Festival kunnen afstuderende theaterstudenten hun talent in de etalage zetten. Deze maand is Gaan te zien in de rest van het land, als onderdeel van Best of ITs on Tour.

Op het Its zijn jaarlijks veel prijzen te winnen. Er is een aparte jury voor de ITs Parade Parel. En sinds vorig jaar struint ook Marie-Anne Rudolphi, van theaterimpresariaat Via Rudolphi, het ITs af, op zoek naar haar drie favoriete voorstellingen. Deze stuurt ze vervolgens gezamenlijk op tournee onder de noemer Best of ITs on Tour. Rudolphi hoopt zo een steentje bij te dragen aan talentontwikkeling. Iedereen wint. De drie voorstellingen van elk drie kwartier zijn op één avond te zien. Rudolphi laat in haar keuzen duidelijk een voorkeur zien voor het abstractere bewegingstheater. TickleMePink, van de in Maastricht afgestudeerde spelers Stefan Jakiela, Marijn Alexander de Jong, Karel van Laere en Jimi Zoet, is daar een extreem voorbeeld van. In een optreden dat zo goed als vrij van betekenis is, laten deze vier zien hoe plezierig het moet zijn om ongelimiteerd te kunnen spelen met blowers, ballonnen en verfkanonnen. Toch ontbreekt er iets aan dit werkje: een diepere noodzaak.

De derde deelnemer heeft daar juist geen gebrek aan. De van oorsprong Syrische George Tobal vertelt in zijn monoloog Vertreksvergunning een meeslepend verhaal over een jonge vluchteling in een asielzoekerscentrum. Hij doet dat cabaretesk, vlug en met veel schwung. Tobal, afgestudeerd aan de Amsterdamse Toneelschool en Kleinkunstacademie, is een charismatische speler met een overdaad aan mimiek. Hij is daarbij overtuigd van zijn eigen talent, wat niet altijd even prettig is om te zien. Maar getalenteerd is Tobal zeker.Het mooie is dat Vertreksvergunning een heel andere toon aanslaat dan het veel serieuzere Gaan, hoewel beide voorstellinkjes handelen over leven met een constante angst. De angst om buitengesloten te zijn, om er niet meer bij te horen. Dat moet een angst zijn die iedere net beginnende theatermaker goed kent.

undefined

Meer over