The Beatles - op zijn Deens afgestoft

Een groep Deense muziektheatermakers slaagt erin The Beatles te laten klinken als nooit tevoren.

PATRICK VAN DEN HANENBERG

Yesterday is ongetwijfeld het meest platgetrapte, door de gehaktmolen geduwde supermarktbehang van The Beatles. Zelfs iemand met een groot Beatleshart kan het liedje niet meer horen.

En dan toch.

Een oud, kromgetrokken vrouwtje strompelt het podium op en alzheimert woorden die in de verte doen denken aan het mierzoete liefdesliedje van Paul McCartney.

Er is iets gebeurd met deze vrouw, lang geleden, iets met liefde, maar hoe zat dat ook alweer precies?

Voor de preciezen in het kunstdebat, die een lekker Beatlesavondje verwachten met een ervaren tribute band, is dit het moment om op te stappen. Theaterliefhebbers die artistieke brutaliteit waarderen, gaan er nu eens goed voor zitten. Hier gebeurt iets bijzonders.

De Deense regisseur Nicolaj Cederholm en de gebroeders Jens en Peter Hellemann hebben The Beatles onder handen genomen zoals nog niemand dat ooit durfde en mocht. Nadat de Sony-beheerders van de Beatlesrechten hadden gezien hoe de club van Cederholm in Kopenhagen totaal nieuwe Beach Boys uit een oude hoed had getoverd in een spectaculair theaterconcert, gaven zij toestemming naar hartelust aan de composities van The Beatles te sleutelen. Een nieuwe interpretatie van klassiek materiaal, zoals elke generatie ook weer Shakespeare te lijf gaat.

En zo wordt van het ongevaarlijke hippie-liefde-vredesliedje All You Need Is Love een keiharde rockstamper gemaakt, waarbij een wanhopige woesteling zijn frustraties uitschreeuwt. Verdomme, een beetje liefde, dát kan hij toch wel krijgen? Even later zien we een gemartelde man in een vochtige kerker ondersteboven hangen. Zijn Across The Universe krijgt een totaal andere lading dan Lennons origineel. De melodielijnen springen in de muziektheaterhappening Come Together regelmatig een andere kant op dan je gewend bent, maar het valt allemaal op zijn plek.

Er zit een hoop theater in de muziek van The Beatles. Het droop ervan af met Sgt. Pepper's en natuurlijk Magical Mystery Tour, de psychedelische muzikale trip uit 1967. Het was George Harrison zelf die het contact legde met Guy Laliberté, de Canadese artistiek leider van Cirque du Soleil, om van het Beatlesrepertoire, de soundtrack van de jaren zestig, een circusvoorstelling te maken.

Er zijn dan ook overeenkomsten tussen Love, het Cirque du Soleil-spektakel dat alleen in Las Vegas te zien is, en het Deense Come Together. In beide shows een bloedstollende a capella uitvoering van Because, barokke aankleding en luchtacrobatiek.

Maar de Deense Nar, Napoleon en De Rus zijn heftiger en meer uitgesproken dan de karakters die in Love uit de liedjes zijn geboetseerd, zoals Father McKenzie, Nowhere Man of Lady Madonna.

The Beatles ruiger dan ooit. Het lijken de Stones wel.

undefined

Meer over