Thalys brengt NS voorlopig miljoenenverlies

De Thalys maakt de komende jaren vele miljoenen per jaar verlies. Dat komt door het contract dat de Nederlandse Spoorwegen hebben gesloten met de samenwerkende Belgische, Franse en Duitse spoorwegen....

Van onze verslaggever

Harry van Gelder

AMSTERDAM

In de nieuwe regeling zijn niet meer het aantal kilometers op Nederlands grondgebied, zoals in het oude contract, bepalend voor de verdeling van de exploitatiekosten, maar de tijd die de Thalys doet over het Nederlandse traject.

Omdat de Thalys over het Nederlandse spoor 'boemelt', moeten de NS 40 procent van de totale exploitatie van de lijn Amsterdam-Parijs opbrengen. Die kosten zijn al aanzienlijk hoger, omdat de Thalys 45 miljoen gulden kost, bijna twee keer zoveel als een normale internationale trein.

Omdat de tarieven van de Thalys gelijk zijn gebleven kost de Thalys de Nederlandse Spoorwegen miljoenen guldens per jaar extra. Dat verandert pas als in 2003 het Nederlandse deel van het HSL-net gereed is gekomen.

'De reistijd in Nederland wordt dan met de helft teruggebracht en de kosten dalen dan dus ook met de helft', zegt HSL-directeur F. Marckmann.

De Franse, Belgische en Duitse spoorwegen proberen via dit nieuwe contract de druk in Nederland op te voeren om zo veel mogelijk haast te maken met de aanleg van het HSL-net. Marckmann begrijpt deze strategie en vindt het een goede zaak.

Overigens zijn de spoorwegen van plan de prijs van de treinkaartjes te verhogen als de reistijd straks terugloopt. 'De kaartjes worden duurder, omdat we met een reistijd van ongeveer drie uur van Amsterdam naar Parijs kunnen concurreren met de luchtvaart. Hoeveel duurder, weet ik niet. De markt zal de prijzen bepalen', aldus Marckmann.

Ook aan de opbrengstenkant hebben de buitenlandse spoorwegen de druk bij de NS gelegd. Tot 1998 krijgen de Nederlandse Spoorwegen 28 procent van de opbrengsten van de treinkaartjes. Daarna worden de spoorwegen beboet, omdat het HSL-stuk Rotterdam-Antwerpen nog niet gereed is, zoals wel was beloofd. 'Dat scheelt ons 10 procent van de bruto-opbrengst. Hetgeen aanzienlijk is omdat daar nu net onze winst zit', zegt Markmann. Volgens de HSL-directeur zijn de verliezen van de Thalys in dit aanloopjaar gigantisch. Hoeveel precies weigert hij te zeggen.

Mocht de HSL in Nederland onverhoopt niet doorgaan, dan hebben de spoorwegen zich ingedekt. 'We kunnen dan de HSL-treinen verkopen, waarbij de overheid heeft toegezegd driekwart van het verlies te dragen.'

Door de komst van de flitstrein wordt de reistijd Amsterdam- Parijs vanaf morgen 4.45 uur in plaats van zes uur. De trein stopt bij Schiphol, Rotterdam CS, Berchem- Antwerpen en Brussel-Zuid. Behalve de invoering van de Thalys verandert er na zondag meer in de binnenlandse dienstregeling.

Na tien jaar komt er weer een rechtstreekse verbinding tussen Den Haag CS en Amsterdam CS. De treinreiziger hoeft niet meer in Leiden over te stappen. Tussen Nijmegen en Roermond rijdt een sneltrein, wat een tijdwinst van 21 minuten oplevert. De rechtstreekse trein Hoorn-Alkmaar-Haarlem -Leiden-Den Haag CS wordt doorgetrokken naar Rotterdam CS. Deze trein stopt niet meer in Den Haag CS, maar op Den Haag HS. Vanaf zondag stopt deze trein tevens op het nieuwe station Den Haag Moerwijk.

Meer over