NieuwsReizigersvereniging Rover

Terugkeerkortingen en alternatief voor chipkaart moeten reizigers het ov weer in lokken

Kortingen moeten reizigers volgend jaar verleiden om bus, tram, metro en trein weer te gebruiken. Daarvoor pleit reizigersvereniging Rover. Er moeten ook nieuwe abonnementsvormen komen die beter aansluiten op de actuele situatie, waarin veel mensen (deels) thuiswerken in plaats van elke dag naar hun werk reizen.

Ochtendspits op Centraal Station Amsterdam.Beeld Sabine van Wechem

Het kabinet en de vervoerders gaan ervan uit dat veel reizigers het komende jaar nog niet terugkeren in het openbaar vervoer, of slechts mondjesmaat de bus en trein zullen nemen. Daardoor lopen de vervoerders honderden miljoenen euro’s aan omzet mis. Alleen al de Nederlandse Spoorwegen vrezen dit jaar een miljard aan inkomsten mis te lopen, de rest van het openbaar vervoer tussen de 800 miljoen en een miljard.

Het kabinet heeft de sector een ‘beschikbaarheidsvergoeding’ gegeven van 1,5 miljard die loopt tot volgend jaar zomer. Het doel is om daarmee de dienstregelingen zoveel mogelijk overeind te houden.

Maar in 2021 wil Den Haag minder steun bieden. Het openbaar vervoer is dan ook gevraagd om uiterlijk in april een ‘transitieplan’ te presenteren, waarbij de kosten worden teruggedrongen door minder lege en halfvolle treinen en bussen te laten rijden. Die kwestie komt donderdag aan de orde in een Tweede Kameroverleg over het openbaar vervoer.

Klimaatdoelen en leefbaarheid

Rover vindt het begrijpelijk dat er voor de korte termijn kritisch naar de kosten wordt gekeken, maar wil dat de regering de toekomst niet uit het oog verliest. ‘Kostenbesparingen op korte termijn mogen niet leiden tot verlies van reizigers op de lange termijn.’

De verwachting van vervoersdeskundigen is dat het openbaar vervoer zich zal herstellen en dat de overvolle treinen en bussen in de spits zullen terugkeren. ‘Die groei van het ov is noodzakelijk voor het behalen van de klimaatdoelen en de leefbaarheid van zowel steden als het platteland, aldus Rover.

De reizigersvereniging wil het openbaar vervoer aantrekkelijk maken door bijvoorbeeld andere betalingsvormen in te voeren als alternatief voor de ov-chipkaart. Ander opties zijn vrije busbanen, het toegankelijk maken van bushaltes en afspraken tussen vervoerders en het hoger onderwijs voor de spreiding van schooltijden. Het zijn allemaal plannen waarvoor Rover zich al veel langer sterk maakt.

De terugkeerkorting is nieuw en sluit aan bij andere plannen, zoals die van GroenLinks om iedere Nederlander volgend jaar het recht te geven op vijf gratis treinreizen.

MEER LEZEN?

GroenLinks wil volgend voorjaar of zomer elke Nederlander vijf gratis ritjes met de trein aanbieden. ‘Zo kunnen we én het openbaar vervoer steunen én mensen een dagje uit gunnen’, zegt Tweede Kamerlid Suzanne Kröger. Ze heeft daartoe een motie ingediend tijdens de besprekingen over de begroting van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

De Nederlandse Spoorwegen zien geen reden voor het opnieuw verlengen van de geldigheid van Keuzedagen. Dat zijn kortingskaartjes waar 60-plussers onbeperkt mee mogen reizen. Dat naar schatting tienduizenden senioren het advies van het RIVM hebben gevolgd en het openbaar vervoer hebben vermeden doet daar niks aan af, aldus de NS.

De dienstregelingen voor het openbaar vervoer gaan volgend jaar in het hele land op de schop vanwege de coronacrisis. Reizigers moeten er rekening mee houden dat bus, tram en metro op sommige trajecten minder frequent zullen rijden. In sommige gevallen zullen lijnen worden opgeheven.

Meer over