Terugkeer naar Tron

Het is niet ongebruikelijk dat een film tot computerspel wordt omgebouwd. Het bijzondere is dat 'vergaming' van Tron 21 jaar op zich heeft laten wachten....

Tron was in 1982 de eerste speelfilm die animatie uit de computer combineerde met acteurs van vlees en bloed. Nu draait Hollywood zijn hand er niet voor om, maar destijds waren de bioscoopgangers zeer onder de indruk.

Van het filmverhaal wijkt Tron 2.0 - de game - amper af. Al is het dit keer de beurt aan Jet, de zoon van Alan Bradley, bedenker van Tron (een digitale beschermengel) om te worden opgeslokt door een boosaardig computernetwerk. Wat volgt, is een reeks races, vuurgevechten en klauterpartijen in een wonderlijk decor. Dat is perfect gekopieerd uit de film. De oorspronkelijke regisseur, Steven Lisberger, was dan ook als adviseur aangetrokken, net als Richard Taylor, die in 1982 de special effects bedacht.

In Tron 2.0 keert ook de lightcycle race terug, een wedren over een digitaal raster. Een racer kan een ander uitschakelen door hem te dwingen zijn lichtspoor te kruisen. Een simpele versie daarvan is al jaren te vinden op mobiele telefoons van Nokia: het spel Snake.

Voor ongeoefende gamers is Tron 2.0 zwaar. Het spel is niet voor niets voorzien van een dikke handleiding. De ingewikkelde bediening verklaart ook waarom Tron 2.0 op de pc verschijnt en (nog) niet op een spelcomputer.

Meer over