Terechte beknotting?

Een meerderheid in de Tweede Kamer vindt dat het dragen van een burqa in het openbaar moet worden verboden. Wenselijk?...

Rabi'a Frank, Nederlandse bekeerlinge, sinds een jaar draagster van eenburqa: 'Een verbod? Belachelijk. Ik ben echt niet van plan om me daar aante houden. Ik ken nog wel een paar dingen waaraan ik me stoor, dat ga jetoch ook niet verbieden? En ik ben niet gevaarlijk hoor.'

Hikmat Mahawat Khan, voorzitter van de Contact Groep Islam: 'Weg met deburqa! Het is helemaal geen issue. Missschien dat er een paar honderdvrouwen in lopen en iedereen vindt dat belachelijk. Maar waarom beginnenCDA en VVD niet bij de oorsprong van dit soort gedachtegoed? Want Bijfundamentele discussies over subsidie voor de orthodoxe imamopleiding laathet CDA het afweten.' Daar gaat gewoon geld naartoe.'

Auteur Wessel te Gussinklo (De verboden tuin) schreef zaterdag 17december in Trouw een open brief aan zijn apotheker, die een vrouw in burqaachter de toonbank heeft staan: 'Ik vrees dat u een ernstige vergissingbegaat. (..) U zou er in de jaren dertig niet over gepiekerd hebben iemandin een NSB-kostuum achter de toonbank te laten plaatsnemen. (..)

'Zo vind ik het onaanvaardbaar dat iemand in deze tijd van islamitischeterreur, van moordaanslagen en bedreigingen- terwijl de islamitischebevolking van Europa zich niet krachtig tegen deze terreur keert; dezeterreur, deze dreigingen niet resoluut afwijst, hoogstens wat mompelt overniet mee eens zijn en niet islamitisch zijn, maar toch, en zich verder opde vlakte houdt - want Israël, want Amerika, want Irak, want deKruisvaarders, in die situatie vind ik het onaanvaardbaar dat iemand diedemonstratief haar islamitische geloof belijdt, die daarvan in het openbaargetuigt terwijl de sjaria dat ontraadt in het land der ongelovigen, zelfsverbiedt, achter uw toonbank staat.'

Theo van Kallen uit Overveen in een brief aan Trouw: 'Wessel teGussinklo slaat met zijn flippica tegen islamitische dracht achter detoonbank de spijker op de kop. Er kan geen speld tussen: monnikspijen,nonnenkappen hanenkammen en burqa's achter toonbank, balie of loket in eenpublieke niet-religieuze of niet-ideologische getinte ruimte zijnonduldbaar.'

Famile Arslan, de eerste advocate met hoofddoek: 'Ik denk dat hetsowieso juridisch niet haalbaar is. Het lijkt mij in strijd met een aantalfundamentele vrijheden. Er is geen rechtvaardiging voor dit soortbeknotting. Er zijn maximaal honderd vrouwen in Nederland die een burqadragen. En daar is nu zoveel aandacht voor. Ik zou zeggen: steek dieenergie in andere zaken zoals huiselijk geweld.'

Gerard Derksen van de gemeente Utrecht: 'Dit najaar is in Utrecht actieondernomen tegen twee dames die een burqa droegen en een uitkering genoten.Daar zijn maatregelen tegen genomen omdat het dragen van de burqa tijdenseen sollicitatie het vinden van een baan in de weg staat. Dit zou kunnenleiden tot een korting op de uitkering. In één geval bleek de vrouw zesmaanden zwanger, wat betekent dat ze is vrijgesteld van sollicitatieplicht.In het tweede geval is 20 procent gekort op de uitkering voor oktober.De vrouw heeft vervolgens haar gedrag aangepast. Haar gezicht is nietlanger bedekt.'

Bijdrage van 'Margaretha', op de weblog van Ayaan Hirsi Ali: 'Er is bijons jaren terug een gezin komen wonen uit Afghanistan: vader, moeder, driedochters en een zoon. Gevlucht om hier in vrijheid te leven. Gevlucht omde meisjes vrij op te voeden. Gevlucht voor burqa en hoofddoek. Het iszoals deze wijze Afghaanse moeder zegt: geloven doe je met je hart, en nietmet uiterlijk vertoon.'

Sadik Harchoui, directeur van multicultureel instituut Form: 'Of zo'nverbod er moet komen is geen vraag die zich in een oneliner laatbeantwoorden. Het argument van de Kamer is dat het dragen ervan sociaalonwenselijk is. Maar de vraag is of een verbod proportioneel is enjuridisch houdbaar. Laten we eerst het onderzoek van het kabinet afwachten.Het debat moet vervolgens gaan over de grenzen van de rechtsstaat, nietenkel over een verbod van de burqa.'

Frank van Zijl

Meer over