Telegraaf-groep leunt op print internationaal agentschap grunberg 'Powjanneke' weg bij powned

Presentatrice Jojanneke van den Berge vertrekt bij omroep Powned. Van den Berge was sinds de oprichting in 2010 bij Powned betrokken. 'Powjanneke': 'Op een gegeven moment kom je er achter dat je inhoudelijk gezien niet meer bij elkaar past.'

Van den Berge zegt in gesprek te zijn met andere omroepen. Binnenkort is zij inval-presentator bij showprogramma RTL Boulevard. Daar is Humberto Tan vertrokken. Van den Berge heeft ook plannen voor een roman en documentaires.

steek elke dag iets op

Uitgevers TMG (Telegraaf) en Wegener zijn voor een groter deel afhankelijk geworden van print. In 2007 zorgden de inkomsten uit de papieren oplage bij TMG nog voor 39 procent van de omzet, in 2011 is dat 47 procent. Bij Wegener stijgt het oplageaandeel in de omzet van 34 procent in 2007 naar 40 procent in 2011. Dat blijkt uit het rapport Mediamonitor, mediabedrijven en mediamarkten van het Commissariaat voor de Media (CvdM). Het rapport maakt geen gewag van vergelijkbare cijfers van uitgevers als De Persgroep of NRC Media. 'TMG en Wegener zien de toegenomen afhankelijkheid van de papieren uitgaven als een groot risico en zetten in op een toekomst in het digitale domein', aldus het CvdM .

Schrijver Arnon Grunberg (40) krijgt een agentschap voor het buitenland. Zijn uitgeverijen Nijgh & Van Ditmar en Lebowski Publishers hebben samen de Arnon Grunberg Agency (AGA) opgericht.

Aanleiding voor de oprichting van AGA is het vertrek van Grunbergs internationale agent Ira Silverberg. Het bureau zal zich richten op de wereldwijde verkoop van vertaalrechten en het organiseren van activiteiten om Grunberg te promoten, zoals interviews en evenementen.

De boeken van Grunberg worden al sinds zijn debuutroman Blauwe Maandagen uit 1994 vertaald en verschijnen in meer dan twintig landen. Ook is zijn werk verfilmd.

undefined

Meer over