Tele2 heeft iets uit te leggen over spookfacturen

Een flink aantal lezers van Op=op herkent zich in het verhaal van mevrouw Del Riego uit Amsterdam, vorige week in deze rubriek....

'En ik maar denken dat ik de enige was', schrijft Remco Groen uit Amersfoort. 'Ook ik bel wekelijks een of meerdere keren naar het buitenland, Griekenland in dit geval', mailt Marlies Kloppenburg uit Rotterdam. 'Op vrijwel alle facturen die ik van Tele2 ontvang, worden bedragen in rekening gebracht, terwijl geen contact tot stand kwam', stelt zij vast.

Tele2-directeur Terry Aurik bezwoer vorige week al dat Tele2 géén rekeningen stuurt als er niet is gebeld. Toch kan het volgens haar gebeuren dat er 'in technische zin' verbinding is geweest, zonder dat de klant het merkt. De kans hierop is het grootst in landen met een verouderd netwerk.

Diverse lezers menen echter dat dit óók voorkomt bij gesprekken binnen Nederland - of beter gezegd: bij pogingen daartoe. Ze zijn dan minimaal het starttarief van 4,5 eurocent kwijt. 'Niet direct iets om een advocaat op af te sturen, maar gewoon principieel niet juist', aldus een lezer.

'We maken tien miljoen verbindingen per dag', zegt marketingmanager Günther Vogelpoel van Tele2. 'Dan kan er wel eens iets fout gaan. Maar de facturen kloppen beslist: de computer heeft een verbinding geregistreerd.'

Toch heeft Tele2 iets uit te leggen - er zijn al klanten die vanwege spookfacturen zijn opgestapt. 'Misschien moeten we er aandacht aan besteden in een nieuwsbrief. We trekken ons dit erg aan.'

Meer over