Tegenwerkende burgers frustreren grote projecten

Mensen willen hun grond of huis niet verkopen. Dat is de belangrijkste oorzaak van de vertraging van grote bouwprojecten voor wegen en spoorlijnen....

Netelenbos is optimistisch over de uitvoering van de bouwprojecten, maar uit de schema's blijkt dat vijf rijkswegen later klaar zullen zijn dan vorig jaar was voorzien. De verbreding van de A 44 bij Wassenaar bijvoorbeeld, waar het verkeer in elke spits vaststaat, zal niet dit jaar maar in 2001 worden voltooid. De aankoop van grond die nodig is voor de verbreding, gaat niet zo voorspoedig als werd verwacht.

De verbreding van de A 9 tussen Heiloo en Alkmaar, die bekend staat als de dodenweg van Noord-Holland, loopt eveneens twee jaar vertraging op en zal pas in 2001 klaar zijn. De minister vindt andere bouwprojecten belangrijker.

Ook bij het megaproject Hoge Snelheidslijn-Zuid verloopt de aankoop van gronden en opstallen op onderdelen trager dan gepland. Niettemin denkt Netelenbos nog steeds dat de eerste trein in 2005 over deze lijn naar Parijs kan razen.

Op het eerste gezicht vlot het beter met de aanleg van de hoofdroute van de Betuwelijn. Daarvan wordt zelfs al een deel (Maasvlakte-Europoort) gebruikt. Aan de Botlekspoortunnel, de Havenspoorlijn en het Sophiatracé wordt inmiddels gebouwd.

Aan het andere uiteinde van de spoorlijn gaat het minder voorspoedig. De planologische beslissingen in vooral Gelderland lopen achter bij de planning. Ook hier zijn er problemen met de zogeheten minnelijke grondaankoop, waarbij het rijk probeert overeenstemming te bereiken met de grondbezitter.

Voor de aanvraag van een bouwvergunning moet vaak een artikel 19-procedure in gang worden gezet. Dat maakt het mogelijk op het bestemmingsplan vooruit te lopen en alvast met de bouw te beginnen. Netelenbos verwacht dat de eerste treinen in 2005 over de Betuwelijn kunnen gaan rijden.

De PvdA-bewindsvrouw heeft nog geen besluit genomen over een nieuwe spoorlijn naar het Noorden, waarvoor wel geld is gereserveerd. Zij kondigt aan dat ze een keuzeonderzoek laat uitvoeren naar de vraag of Nederland meer gebaat is bij een Zuiderzeespoorlijn of de Hanzelijn.

Netelenbos benadrukt dat de besteding van de 71 miljard gulden voor de komende decennia vastligt. 'Het investeringsprogramma zit in beton gegoten, vrijelijk grabbelen kan niet meer.' Er is geen geld voor nieuwe wegen- of spoorplannen, tenzij het bedrijfsleven daarin wil investeren.

Of alle projecten die nu in het Meerjarenprogramma staan, er zullen komen, hangt grotendeels af van het bedrijfsleven.

Meer over