Te lage kijkcijfers storten Veronica in bestuurscrisis

Bestuur en ledenraad van Veronica hebben dinsdagavond in crisissfeer vergaderd in het hoofdkantoor van Veronica in Hilversum. Voorzitter Willem van de Meer de Walcheren van de vereniging stapt op als hij niet het vertrouwen krijgt van de ledenraad, zei hij gistermiddag....

Van onze verslaggever

De ondernemingsraad van Veronica Magazine zegde maandag al het vertrouwen in Van der Meer de Walcheren en zijn bestuur op. Tussen ondernemingsraad en leden bestaan nauwe banden. Van der Meer de Walcheren: 'Nog voordat ik had gehoord van het besluit van de ondernemingsraad, had de ledenraad gevraagd om een buitengewone informele vergadering.' Het managementteam zou volgens insiders gisteravond zijn vertrouwen in het bestuur hebben opgezegd, maar van dat bericht was geen bevestiging te krijgen.

Aanleiding tot de crisis zijn de tegenvallende kijkcijfers van het sinds zes weken uitzendende tv-station Veronica. Gemiddeld kijken volgens de dienst Kijk- en Luisteronderzoek van de NOS vijfduizend mensen naar de zender. Dat levert Veronica een marktaandeel van nog geen 0,1 procent op.

Toen Veronica in 1995 voor het eerst als commercieel tv-station begon, keken in de eerste maand maar liefst gemiddeld 420 duizend mensen. Dat leverde de zender een marktaandeel van 11 procent op. Die start was honderd keer zo goed als die van het nieuwe Veronica. Ook zenders als SBS 6 en Net 5 boekten in hun eerste maand hoge marktaandelen, elk rond 3 procent.

Dat het nieuwe Veronica die cijfers niet haalt, was ingecalculeerd. Maar de verwachting was wel dat de zender na een bescheiden begin zou groeien naar de 2 à 2,5 procent marktaandeel. Vrijwel elke nieuwe zender begint laag, en groeit daarna.

Niet dat Veronica van nu vergelijkbaar is met Veronica anno 1995. Het station wil bewust klein blijven. Maar het budget van 18 miljoen euro op jaarbasis is wel berekend op een uiteindelijke kijkersschare van rond de 2 procent.

Van der Meer de Walcheren geeft toe dat de kijkcijfers tegenvallen: 'We hadden nu volgens schema ongeveer het dubbele moeten hebben.' Maar van paniek is geen sprake. 'Veel mensen kunnen ons niet ontvangen, anderen kunnen dat wel maar kunnen ons niet vinden. Pas in november zijn we in meer dan 80 procent van de huiskamers bereikbaar. Dan pas heeft het zin om reclamecampagne te gaan voeren.'

Bovendien wordt hard gewerkt aan een nieuwe weekend-programmering, met films en met muziek. Veronica is voor zijn programma's afhankelijk van The Entertainment Group, een onderneming van Paul Brinks, die ook het plan achter de programmering bedacht. Sinds kort zijn wel gesprekken gaande met andere producenten, waaronder Endemol, maar dat gaat volgens Van der Meer alleen om het 'aandragen van items' voor de bestaande programmering. Ook bij de weekendprogrammering zouden andere producenten een rol kunnen spelen. Binnen Veronica is sterke kritiek op de positie van Brinks, die al meer dan tien jaar nauwe banden heeft met Veronica en behoort tot het old boys network.

Meer over