Tarieven bus en tram gaan 2 procent omhoog

Minister Jorritsma van Verkeer en Waterstaat wil de tarieven voor het stads- en streekvervoer volgend jaar met gemiddeld 2 procent verhogen....

Van onze verslaggeefster

DEN HAAG

Het is steeds de bedoeling geweest de openbaar-vervoertarieven jaarlijks in bescheiden mate reëel te verhogen, dus meer dan de stijging van de kosten van levensonderhoud. De minister ziet daarvan af voor 1996, omdat er geen groei zit in het stads- en streekvervoer.

Niet alle kaartsoorten worden op 1 januari 2 procent duurder. De strippenkaart die in de bus of tram wordt gekocht, en de strippenkaarten vol tarief in de voorverkoop worden niet duurder. Ook de buurtbus blijft in prijs gelijk.

De vijftien-strippenkaart tegen gereduceerd tarief wordt echter een kwartje duurder. Bij de abonnementen moeten de reductiecategorieën relatief meer betalen dan de houders van abonnementen tegen vol tarief.

Jorritsma stemt in met een nieuwe kaart, de meerreizenkaart, die begin 1996 wordt ingevoerd. Deze geeft recht op twaalf reizen in veertien aaneengesloten dagen. Ze is verkrijgbaar voor ritten van één tot en met zeven zones.

De prijs van deze kaart is lager dan van een strippenkaart, maar hoger dan van een abonnement. Volgens Jorritsma is de kaart vooral aantrekkelijk voor parttimers voor wie een abonnement te duur is. Ze denkt dat de meerreizenkaart deze groep reizigers kan verleiden meer met het openbaar vervoer te gaan.

Er komt een meerreizenkaart voor vol tarief en voor het jongerentarief. De kaart voor één zone vol tarief wordt 16 gulden, voor jongeren 12,50 gulden. Wie een meerreizenkaart met zeven zones wil, betaalt 63,75 gulden (voor jongeren 49,50 %%gulden).

De NS bepalen zelf hun prijzen voor 1996. Die zullen gematigd stijgen, heeft de directie aangekondigd. Wat dat inhoudt, wordt eind dit jaar bekendgemaakt.

Meer over