Tabakshandelaar zucht in prijzenoorlog

De kleine tabakswinkelier moet genoegen nemen met lagere winstmarges op sigaretten, omdat de fabrikant hogere accijnzen niet wil doorberekenen aan de klant.

UTRECHT - Het is rustig bij Tabakshop Lucky Joe aan de Amsterdamsestraatweg in Utrecht. Geen klant die binnenkomt. Eigenares Lenie zit samen met een buurtbewoner op een krukje voor de ingang van de zon te genieten. 'De verlaagde winstmarges komen heel hard aan', zegt ze. 'Wat houd ik nou over? Niks! Ik kan beter voor een baas gaan werken.'

Afgelopen maart werden de accijnzen op sigaretten fors verhoogd. De tabaksindustrie, verwikkeld in een prijzenoorlog, besloot de kosten niet door te berekenen aan de klant. Het gevolg is dat winstmarges per pakje sigaretten flink zijn gedaald. Winkeliers houden daardoor nauwelijks een winstmarge over.

'Op een pakje L&M van 5 euro verdien ik nu 22 cent', zegt Frank Evers, eigenaar van een tabakspeciaalzaak in Hillegom. 'Daar gaat bij het pinnen 29 cent vanaf vanwege de transactiekosten en de afschrijfkosten van het pinapparaat. Dat betekent dat we zelf 7 cent moeten bijleggen.'

'Door de lagere winstmarges lopen we op jaarbasis waarschijnlijk zo'n vijf- tot zevenduizend euro brutowinst mis', zegt Edwin van den Berg, eigenaar van de Utrechtse tabakszaak De Oude Tijd. Hij heeft alle merken waar niets op te verdienen valt op de 'slechtste plek' in het schap gezet, zo dicht mogelijk bij de grond. Van den Berg verwacht niet in de problemen te komen, omdat hij ook sigaren verkoopt. 'Die hebben een ruimere winstmarge. Maar die luxe kent niet iedereen. En dan wordt het voor sommigen wel een hele droge boterham'.

Cor Mazereeuw, eigenaar van de gelijknamige tabakspeciaalzaak in Haarlem, heeft zijn personeel al gewaarschuwd. 'Ik heb drie dames in dienst, die zijn samen goed voor een fulltimebaan, waarschijnlijk moet een van hen weg.' Uit protest tegen de winstmarges zoeken enkele tabakszaken - in navolging van de pomphouders - hun heil bij een eigen huismerk. 'We zijn nu met een leverancier in gesprek', zegt Evers, de voortrekker van het project. 'We verwachten het merk binnen een maand op de markt te brengen. Hierover krijgen we een marge van tenminste 10 procent', zegt Evers enthousiast. Van den Berg juicht de komst van een huismerk toe. 'Hoe eerder, hoe beter'.

De brancheorganisatie voor de tabaksdetailhandel, de NSO, verwacht dat tabakszaken door de lage winstmarges in de financiële problemen komen. 'Als een spruitjesboer een slechte oogst heeft, kan hij twee dubbeltjes op de prijs doen', zegt Jan Willem Burgering, directeur van NSO. 'Tabakszaken kunnen dat niet, omdat de eindprijs wordt vastgesteld door de fabrikanten.' Burgering vindt dat de fabrikanten een grotere marge moeten gaan geven aan winkeliers. 'De tabaksindustrie komt haar zorgplicht jegens de winkeliers niet na. Prima dat de fabrikanten een prijsoorlog voeren, maar niet over de ruggen van winkeliers.'Winkelier Lenie van Lucky Joe ziet de situatie somber in. 'Laatst ging al een tabakspeciaalzaak verderop in de straat al dicht. Ik hoop dat wij het uithouden.'

undefined

Meer over