Superunie bundelt krachten met twee Europese partners

De inkoopcombinatie Superunie, die de gezamelijke inkoop van 22 middelgrote winkelketens verzorgt, gaat samenwerken met het Oostenrijkse BML en het Britse Somerfield....

Van onze verslaggeefster

NIEUWEGEIN

Door de samenwerking binnen Europartners wil de vereniging de leden de mogelijkheid geven net die paar procenten voordeliger te kunnen werken die het verschil maken tussen een renderende en een verliesgevende onderneming, aldus Superunie directeur F. Fredrix.

De 22 leden van Superunie, waaronder De Boer Winkelbedrijven, hadden vorig jaar met een gezamelijke omzet van 8,3 miljard gulden en een marktaandeel in Nederland van 22,2 procent. De vereniging is daarmee de op een na grootste inkooporganisatie van Nederland. Samen met BML en Somerfield heeft Superunie een omzet van 25 miljard gulden.

Maar Superunie zoekt niet alleen een groter volume. De drie partners kunnen ook gebruik maken van elkaars kennis en contacten, aldus Fredrix, die met name enthousiast is over de banden van BML in oost-Europa.

Maar de alliantie is toch vooral bedoeld om internationaal mee te blijven spelen. De twee andere grote inkooporganisaties, Albert Heijn en Vendex, zitten al lang in Europese verbanden die ook veel meer omzet hebben dan Europartners. 'Links en rechts worden we om de oren geslagen door mensen die in internationale combinaties zitten of die zelf zo groot zijn dat ze geen partners meer nodig hebben,' aldus Fredrix. Bovendien verschijnen er steeds meer buitenlanders op de Nederlandse markt die hier nieuwe verkoopmethodes introduceren, zo voegde hij daaraan toe op een persbijeenkomst.

De juridische constructie van de alliantie moet in de komende weken nog worden ingevuld, maar het is al wel duidelijk dat Superunie een centrale rol zal spelen. De nog te benoemen directeur wordt een Nederlander. Fredrix sluit niet uit dat nog meer inkoopcombinaties uit andere Europese landen zich bij Europartners zullen aansluiten.

Meer over