Supermarkt merkt weinig van crisis

Door de toenemende criminaliteit en slechte bereikbaarheid dreigen supermarkten weg te trekken uit binnensteden en oude wijken. Volgens het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) leidt sluiting tot verdere verloedering en verpaupering van buurten....

'Onze leden hebben geen winkels om te sluiten, maar soms hebben ze geen keuze', zei CBL-voorzitter Klaas van den Doel dinsdag de presentatie van het jaarverslag van de brancheorganisatie. Volgens het CBL kan het personeel in sommige wijken niet meer veilig naar huis. Onlangs besloot een vestiging van Digros in Dordrecht om geen koopavonden meer te houden. Winkeldiefstal neemt ook toe. Werd er in 2000 159 miljoen euro gestolen, vorig jaar was de schade opgelopen tot 180 miljoen.

Meer veiligheid is volgens Van den Doel mogelijk als er meer agenten op straat zijn. Het aantal overvallen nam begin dit jaar af, toen er tijdelijk meer agenten op straat waren vanwege de distributie van de euro. 'Het bevestigt de effectiviteit van directe maatregelen als meer blauw op straat.'

De Nederlandse supermarkten hebben een goed jaar achter de rug. Consumenten gaven vorig jaar gemiddeld 87 euro per week uit aan dagelijkse boodschappen. De omzet van supermarkten kwam in 2001 uit op 22,9 miljard euro, een stijging met 7 procent. De groei in gemaksproducten en kant-en-klaar-maaltijden bedroeg met 15 procent.

'Op basis van de verkopen over de eerste vijf maanden verwacht het CBL dat dit jaar eenzelfde omzetstijging zal worden gehaald', zegt Van den Doel. 'De stagnatie van de economie gaat de levensmiddelenhandel dus voorbij.'

Uit een consumentenonderzoek in opdracht van het CBL blijkt dat klanten nog een aantal wensen hebben. Ze willen graag snelkassa's, gelduitgifteautomaten, de mogelijkheid om extra geld te pinnen bij de kassa, toiletten en goede mogelijkheden om de fiets te stallen.

Klachten zijn er ook. De consument ergert zich aan lange rijen bij de kassa, over producten die uit het assortiment worden gehaald, over het tijdig bijvullen van de schappen , uitverkochte artikelen en uitverkochte aanbiedingen. Ook klaagt 8 procent dat de kassabon vaak niet klopt.

Meer over