Succes wordt bestraft met namaak

Plagiaat is een plaag. Toch beschermen veel ondernemers hun uitvinding niet of te laat, uit angst voor kosten en rompslomp....

Want volgens Bizz krijgen succesvolle ondernemers vroeg op laat te maken met een kaper. Zoals de Hongaar Rubik, de uitvinder van de puzzelkubus. Toen het ding een rage werd, kaapten tientallen snelle jongens het grote geld voor zijn neus weg. Ook het Helmondse bedrijf Prinsen schoot een bok door de merknaam Boncafé niet te beschermen. Later kon Sara Lee/Douwe Egberts de merknaam Boncafé wel gebruiken.

Een merknaam kun je via het merkenrecht beschermen door het te laten deponeren in het register van het Benelux Merken Bureau (BMB) in Den Haag. Het bureau is er de laatste jaren een stuk klantvriendelijker op geworden, meldt Bizz. Voordat een naam beschermd kan worden, vindt er wel eerst een klein onderzoekje plaats. Een merknaam mag bijvoorbeeld niet misleidend zijn. Trappistenbrood bijvoorbeeld mag alleen zo heten als het daadwerkelijk door monnikken wordt gebakken.

Op een goed uitvinging moet altijd octrooi aangevraagd worden. Ook die procedure is de laatste jaren enorm versimpeld. Bovendien bieden hogescholen en universiteiten de uitvinder in spé gelegenheid om - via de computer - naar hartelust te snuffelen in Patent Informatie Online Nederland (PION). Daarin kunt u zien of uw uitvinding niet al door een ander is gedaan. 'Want niets is frusterende dan erachter komen dat u iets hebt bedacht, wat al bestaat.'

Meer over