Straks word je nog blauw van Pepsi

Het interieur van de gigantische hangar op het Londense vliegveld Gatwick is blauw, het licht is blauw, André Agassi draagt een blauw overhemd, de Concorde die er staat geparkeerd is blauw en de ogen van Claudia Schiffer zijn ook al blauw....

BERT WAGENDORP

Van onze correspondent

Bert Wagendorp

LONDEN

Sinds mensenheugenis was rood Pepsi's kleur. Net zoals dat de kleur is van erfvijand Coca-Cola. Maar vanaf 2 april is blauw Pepsi's oorlogskleur in de al bijna een eeuw durende cola-veldslag met Coke. Een reclamebudget van bijna 800 miljoen gulden moet er voor zorgen dat de coladrinkers van deze wereld, als zij straks kijken naar de blauwe hemel of de blauwe oceaan, maar één ding denken: Pepsi.

Pepsi gaat de kleur blauw inpalmen en veroveren en er in de 21ste eeuw marktleider Coca-Cola mee van de eerste plaats verdringen.

Dat zegt vice-president marketing John Swanhause tenminste, dinsdagochtend op Gatwick. Blauw is modern, cool, opwindend, dynamisch en het communiceert verfrissing veel beter dan Coke's rood. Twee jaar zijn ze er bij Pepsi mee bezig geweest, drieduizend voorontwerpen zijn er van de tekentafels van designers Landor Associates gekomen, voor het definitieve blikje werd geboren: blauw, met nog maar een beetje rood en wit.

Zeshonderd journalisten, voor een belangrijk deel speciaal ingevlogen uit twintig verschillende landen, zijn aanwezig om getuige te zijn van de 'belangrijkste verandering in de geschiedenis van Pepsi'; van de 'duurste transformatie in de historie van consumentenprodukten', die Pepsi's imago 'radicaal zal veranderen'.

De komende tien dagen zal een speciaal blauw geverfde Concorde over de wereld vliegen om dat duidelijk te maken. In het Russische ruimteschip MIR, zo valt te zien op een groot scherm in de hangar,

zitten twee kosmonauten aan

blauwe blikjes cola te lurken: zelfs de ruimte is blauw.

Pepsi heeft er de afgelopen decennia alles aan gedaan om Coca-Cola als marktleider te verdringen. Tot dusver zonder succes, het wereld-marktaandeel van Coke zit boven de 40 procent, dat van Pepsi staat op 24. Bovendien staat het marktaandeel van beide giganten onder druk, van nieuwe merken als Richard Bransons Virgin-cola en de goedkope eigen merken van supermarkten.

Maar blauw gaat dat allemaal anders maken. Pepsi heeft daarvoor de hulp ingeroepen van André Agassi, de Amerikaanse tennisser wiens zorgvuldig gemodelleerde rebelse imago de jonge generatie aan de Pepsi moet brengen. 'Ik ben blij dat ik deel uitmaak van de Pepsi-familie', zegt Agassi - dude of all dudes - op het podium in Gatwick.

Beetje te braaf, eigenlijk, voor een ware rebel. Ook een beetje te net pak heeft hij aan, voor een opstandeling die het gevaarlijke leven verheerlijkt. Eerlijk gezegd straalt Agassi meer de Pepsi-poenschepper uit dan de Pepsi-profeet.

Claudia Schiffer en Cindy Crawford, beiden aangekondigd als 'mooiste vrouw van de wereld', spreken ook een woordje. Ook al dolblij dat ze lid zijn van de blauwe Pepsi-familie. 'Ben jij de geheime droom van de nieuwe generatie?' vraagt een Pepsi-meneer aan Schiffer. 'Ik geloof het wel', zegt Schiffer razend cool in haar leren rokje.

Schiffer, Crawford en Agassi figureren in nieuwe Pepsi-commercials. 'Machine', heet de belangrijkste en alleen de trucages daarin kostten al vijf miljoen gulden. 'Change the script', luidt de nieuwe reclamekreet. Want de jeugd van de wereld, hebben Pepsi's marketingmensen ontdekt, heeft genoeg van de status quo en wil het script veranderen.

Het is allemaal een beetje erg Amerikaans: Pepsi predikt het nieuwe blauwe evangelie van een opstandige jeugd, maar nooit over de grenzen van betamelijkheid en burgermansfatsoen. De frases zijn even hol als een leeg cola-blikje.

Na afloop van het bombardement tijdens 'de duurste persconferentie aller tijden' even naar het toilet, voor een moment van rust en bezinning. Maar dan, godallemachtig, het spoelwater. Blauw. Pepsi!

Meer over