Straatrumoer

De componist Darius Milhaud (1892-1974) kon, zo is geschreven, alleen werken bij het open raam. Het straatrumoer moest hem inspireren....

In Brazilië, waar hij werkte als secretaris van de zeer katholieke schrijver en consul Paul Claudel, werd hij beïnvloed door Latijns-Amerikaanse volksmuziek en in Amerika, waar hij als jood heen vluchtte bij het uitbreken van de Tweede Wereld oorlog, kocht hij honderden jazzplaten. 'Milhaud komt soms heel dicht bij de essentie van jazz. Zijn La création du monde maakt een behoorlijk authentieke indruk, bijvoorbeeld in die Miles Davis-achtige passage waarin de trompet het hoofdthema speelt', meent Worms. Milhaud was een ver nieu wer, gebruikte gelijktijdig verschillende toonsoorten, wat scherpe dissonanten opleverde. Zoals te horen is in zijn opera's, zijn kamermuziek en koren, werken die het minst worden gespeeld. Hij wilde ook behagen, zoals met Scaramouche en Le boeuf sur le toit, want de melkboer moest ook worden betaald. Hij schreef enorm veel, en heeft nooit strenge selectie gemaakt tussen kunst en kitsch, zodat zijn oeuvre nog altijd verrassin gen, maar ook teleurstellingen biedt.

Meer over