Sterrengekwebbel

‘Een passieloze KUTshow’. Dat vond actrice Sanne Vogel van de VPRO-avond rondom de nieuwe generatie filmactrices. Geza Weisz is – tussen alle mediaoptredens door – gezakt voor zijn rij-examen....

Mag je als journalist de privéperikelen van de Nederlandse filmelite zomaar opschrijven? Ja hoor, ze slingeren ze zelf namelijk op internet. Via Twitter, de internetdienst waarbij je in 140 tekens aan de gehele wereld kunt laten weten waarmee je bezig bent of waarover je nadenkt. Ook kun je berichtjes sturen aan iemand anders die voor iedereen te volgen zijn – een beetje alsof je in een drukke ruimte complimentjes, opmerkingen of inside-grapjes staat te schreeuwen. Zo liet acteur Robert de Hoog Melody Klaver via Twitter weten dat ze niet zo met haar blackberry moest spelen tijdens de les – terwijl hij gewoon naast haar zat op dat moment.

Twitter kan voor filmmakers heel interessant zijn. Buitenlandse regisseurs gebruiken het als opwarmertje voor een nieuw project. Jason Reitman hield belangstellenden op de hoogte van het wel en wee rondom zijn nieuwste film Up in the Air. Regisseur Jon Favreau plaatste ‘achter de schermen’-foto’s van zijn nieuwste film Iron Man 2 en stelde dat Scarlett Johansson er geweldig uitzag in latex.

Maar zij zijn op Twitter niet zichzelf. Praten doen ze met vakgenoten, zelden met fans, niet met vrienden. Ze creëren de illusie benaderbaar te zijn en een inkijk in hun leven te geven. Terwijl je zelden iets persoonlijks te weten komt. Aan het woord is hun publieke persoonlijkheid. Het privéberichtje dat ik kreeg van regisseur Robert Luketic – een dankje voor het volgen – is waarschijnlijk automatisch gegenereerd. En toch is het even vleiend.

Misschien snappen hun Nederlandse collega’s dat onderscheid tussen publieke en privépersoon niet, of moeten ze het nog leren. Of misschien kan het ze niets schelen. Het persoonlijke gekwebbel past namelijk naadloos in de Nederlandse sterrencultuur. Alles wordt hier op tafel gegooid. Het zijn BN’ers zelf die Albert Verlinde vakantiekaartjes sturen of via sms laten weten dat het niet goed gaat met hun moeder. En daar is blijkbaar behoefte aan, gezien de kijkcijfers van RTL Boulevard.

Het promofilmpje dat tijdens het Nederlands Film Festival telkens voor de films wordt gedraaid, speelt in op dat verlangen: het is de snelle montage van een glamourfeestje dat uit de hand loopt. Kom lekker feesten met de BN’ers, zegt het clipje. Maar vooral ook: hier zijn ze volledig zichzelf. Alle gêne is weg: er wordt gezoend, gezopen, en over de grond gekropen.

Dolle boel.

Blijkbaar moet een Nederlandse ster lekker bereikbaar zijn. Blijkbaar ook heeft iedereen recht op een ster als vriend. Het is prettiger als ze dronken, schreeuwend en ‘gewoon gebleven’ zijn dan arrogant. Maar als er niets te raden valt, dan is de echte glamour – rode lopers en champagne ten spijt – nog ver weg.

Meer over