Stemmig kleurenpalet ***

Sinds 2005 verschijnen elk jaar stripboeken over museum het Louvre, zoals die van de virtuoze fantast Nicolas de Crécy. Nu te zien in Amsterdam.

Institut français des Pays-Bas (voorheen Maison Descartes)

Amsterdam, t/m 31/1

Striptekenaar Nicolas de Crécy was op vakantie in IJsland en stuitte in een winters natuurgebied op een verkeersbord. In de sneeuw was het bord betekenisloos geworden, want het verwees naar een onzichtbare verkeerssituatie. Deze ontmoeting bracht De Crécy op het idee voor zijn boek IJstijd (Période Glaciaire), waarin een groep wetenschappers in een toekomstige tijd door een sneeuwlandschap reist en op zoek gaat naar sporen van een vroegere beschaving. Ze worden bijgestaan door varkensachtige honden die een fijne neus hebben voor 'historiologische' zaken en een van die honden, Hulk geheten, vindt een gebouw dat vol zit met eigenaardige voorwerpen en taferelen: het Louvre.

Wij denken dan meteen aan de Mona Lisa, maar de wetenschappers van De Crécy beschikken niet over onze kennis en staan volkomen blanco tegenover de kunst die ze aantreffen. 'Wat een raar idee om beelden aan de muur te hangen', zeggen ze. Het eerste doek dat ze zien is Les Religieux du Mont Saint Gothard van Louis Hersent uit 1824: monniken in de sneeuw. Ze leiden eruit af dat het vroeger net zo koud moet zijn geweest als in hun eigen tijd. En zo, de ene foute conclusie na de andere trekkend, gaan ze van kunstschat naar kunstschat.

In 2005 kwam toenmalig Louvredirecteur Henri Loyrette op het idee een striptekenaar te vragen een verhaal te bedenken rond de collectie van 's werelds grootste museum. Dat bleek zo'n succes dat sindsdien elk jaar een album over het Louvre verschijnt, onder de overkoepelende naam Un autre regard, een andere kijk.

Deze stripverhalen moeten het publiek verleiden tot een frisse blik op de iconische beelden en tegelijkertijd de aandacht vestigen op minder bekende stukken uit de collectie.

Van de Franse editie van IJstijd zijn inmiddels 50 duizend exemplaren verkocht, de Nederlandse vertaling verschijnt volgende week. Toon Dohmen heeft die vertaling gemaakt en hij was het ook die op het idee kwam voor een tentoonstelling over De Crécy's kijk op het Louvre in Institut français des Pays-Bas in Amsterdam. Tot en met eind deze maand hangen passages uit het stripalbum aan de muur, zowel in een Franse als een Nederlandse versie.

Als tekenaar behoort De Crécy (1966) tot de school van de virtuoze fantasten, waartoe ook mensen als François Boucq, Philippe Druillet en François Schuiten kunnen worden gerekend.

In de eigenzinnige romans Foligatto en Le Bibendum Céleste zette hij hallucinante gebeurtenissen neer in een stemmig kleurenpalet. Ook in IJstijd valt hij terug op dat recept. De Crécy is vooral een meester in het weergeven van lichaamstaal: zijn personages bewegen zich zo naturel dat je vergeet hoe krankzinnig hun belevenissen zijn. Een bebrilde hond die in gesprek gaat met een Egyptische mummie? Je gelooft het. De geslachte os van Rembrandt die een wetenschapper aanvalt? Waarom ook niet?

In de tentoonstelling is naast delen uit het Louvreboek ook vrij werk van hem te zien, getekend in Japan, waar De Crécy elk jaar op retraite gaat om inspiratie op te doen. Jammer genoeg hangen er geen originelen in het Institut français des Pays-Bas, waarop je zijn virtuoze verftechniek had kunnen bestuderen. Wel hangt er een quiz met de titel Natuurlijk wist ik dat!, met een keuze uit de schilderijen die in IJstijd zijn gereproduceerd. Hier kan de bezoeker testen of hij er meer kijk op heeft dan De Crécy's verwarde wetenschappers.

Extra: Negende Kunst

De affiniteit van het Louvre met strips (in het Frans: bandes dessinées) kent een lange geschiedenis. Al in 1967 was in het Museé des Arts Décoratifs/ Palais du Louvre de tentoonstelling Bande dessinée et figuration narrative te zien, waar de wetmatigheden van 'de negende kunst' onder de loep werden genomen. De hoofdstad van de strip is echter niet Parijs, maar Angoulême, dat in het zuidwesten van Frankrijk ligt. Eind deze maand vindt hier de 41ste editie plaats van Festival International de la Bande Dessinée, dat wordt bezocht door ruim 200 duizend mensen.

undefined

Meer over