Nieuws

Steeds meer Nederlanders pikken discriminatie niet, aantal meldingen stijgt voor derde jaar op rij

De politie en gemeenten hebben vorig jaar voor het derde jaar op rij meer gevallen van discriminatie geregistreerd. Ook bij het College voor de Rechten van de Mens en de Nationale Ombudsman klopten meer mensen aan met klachten over discriminatie dan een jaar eerder.

Pepijn de Lange
Demonstranten in Amsterdam lopen een protestmars tegen racisme en discriminatie. Beeld Evert Elzinga / ANP
Demonstranten in Amsterdam lopen een protestmars tegen racisme en discriminatie.Beeld Evert Elzinga / ANP

Dat blijkt uit een dinsdag verschenen rapport dat kenniscentrum Art.1 heeft gemaakt in opdracht van de Nationale Politie en het ministerie van Binnenlandse Zaken. Bij gemeenten richten de klachten zich met name op het coronatoegangsbewijs en de mondkapjesplicht in openbare ruimtes – mensen die zich niet aan die coronamaatregelen wilden of konden houden, voelden zich gediscrimineerd. De klachten die bij politie binnenkwamen, richtten zich met name op discriminatie op herkomst of seksuele geaardheid.

De politie signaleerde met 6.580 gevallen van discriminatie een stijging van 7 procent. Daaronder vallen naast aangiften, ook meldingen die niet tot een strafrechtelijke vervolging leiden en waarnemingen van agenten zelf. Een opvallend groot deel van de gevallen is afkomstig uit de drie grootste steden van het land: Den Haag (14 procent), Rotterdam (14 Procent) en Amsterdam (13 procent). Bij gemeenten kwamen, via de onafhankelijke antidiscriminatiebureaus die zij verplicht moeten hebben, vorig jaar 6.922 discriminatiemeldingen binnen: ruim een kwart meer dan een jaar eerder.

Die stijging van het aantal gevallen is volgens Peter Holla, plaatsvervangend politiechef van de eenheid Amsterdam en landelijk verantwoordelijk voor de aanpak van discriminatie, een teken van een toenemende meldingsbereidheid. Maar daarmee is de politie er volgens hem nog niet. Om de verschillende eenheden nog alerter te maken op discriminatie, heeft de politie de afgelopen maanden op verzoek van de Tweede Kamer vier ‘discriminatierechercheurs’ aangenomen. ‘Zij zullen regionale eenheden gevraagd en ongevraagd helpen’, zegt Holla.

Als een agent merkt dat een burger te maken heeft gehad met discriminatie, moeten bij de politie meteen de alarmbellen afgaan, zegt Holla. ‘Gezien onze capaciteit kunnen we aan bijvoorbeeld de diefstal van een fiets niet alle aandacht besteden, hoe vervelend dat voor de betrokkene ook is’, zegt Holla. ‘Maar een discriminatiedelict heeft altijd prioriteit. Als iemand met zo’n melding komt, willen we dat de burger serieus genomen wordt.’

Ook het College voor de Rechten van de Mens en de Nationale Ombudsman werden vaker ingeschakeld om melding te doen van een geval van discriminatie, blijkt uit het rapport. Bij het College werd in 2021 ruim 700 keer om een oordeel gevraagd, 16 procent vaker dan een jaar eerder. De Nationale Ombudsman zag het aantal klachten van discriminatie door een overheidsinstantie meer dan verdubbelen, tot 321.

Meer over