Stadsjungle

In het boek The World Without Us (2007) schetst de Amerikaanse journalist Alan Weisman een beeld van onze wereld, nadat wij mensen al lang zijn uitgestorven; een wereld waarin de steden binnen vijfhonderd jaar bossen zijn geworden, en radioactief afval, bronzen beelden, plastic en Mount Rushmore de laatste sporen van onze aanwezigheid zullen zijn. Het begin van dat proces wordt indrukwekkend neergezet in de openingsscène van I Am Legend. New York City verschijnt als een overwoekerde spookstad, vol autowrakken, puin en rotzooi, en als je alleen maar luistert, zou je denken dat de film zich niet in het hart van de westerse beschaving, maar midden in het oerwoud afspeelt. Viroloog Robert Neville (Will Smith) verschijnt als laatst overgebleven mens ten tonele, met zijn hond jagend op een hert dat uiteindelijk door een stel leeuwen wordt verorberd. Een survival of the fittest is het, daar in de kapotte straten van de betonnen jungle; te meer omdat Neville zich moet weren tegen hordes kannibalistische mutanten - het enige wat er van de mensheid is overgebleven, na de uitbraak van een allesvernietigend virus.

Deze derde verfilming van Richard Mathesons klassieke post-apocalyptische roman I Am Legend (1954) kroop eind jaren negentig langzaam van de grond; een tussen SF, horrror en psychothriller laverend epos van Ridley Scott moest het worden, met Arnold Schwarzenegger in de hoofdrol. Na talloze personeelswisselingen, discussies over budget en de toon die de film moest aanslaan, belandde het project uiteindelijk in handen van scenarist Akiva Goldsman en regisseur Francis Lawrence, die er bedrukkende, intelligente èn vaak loeispannende horror van maakten. Geboren lolbroek Will Smith is opmerkelijk overtuigend als de tergend eenzame Neville, die in zijn gebarricadeerde woning koppig naar een tegengif blijft zoeken, en af en toe een moeizaam praatje met een paspop maakt.

I am Legend (Francis Lawrence, 2007)

SBS 6, 20.30-22.30 uur.

Die Fälscher

(Stefan Ruzowitzky, 2007) In het concentratiekamp Sachsenhausen moesten honderden gevangenen Engelse ponden namaken. Die hadden massaal Engeland binnengesmokkeld moeten worden, en een enorme inflatie moeten veroorzaken. De historische gebeurtenissen werden door regisseur Ruzowitkzy in de vorm van een (fictieve) raamvertelling gegoten. In een soort documentaire stijl - met een schokkende, zoekende camera - stelt hij tal van morele dilemma's aan de orde. Zo ondersteunen de vervalsers met hun inspanningen niet alleen het naziregime, de oorlog wordt er mogelijkerwijs door verlengd of misschien zelfs wel door Duitsland gewonnen. Tegen welke prijs mogen zij overleven in hun gouden kooi, waar ze een pingpongtafel cadeau krijgen nadat het pond naar tevredenheid is vervalst? Het is dit soort vragen dat Die Fälscher interessant maakt - ondanks de raamvertelling, dramatiseringen en zijlijntjes.

Canvas, 22.40-00.15 uur.

One Night Stand: Ballast

(Mirjam de With, 2012) Haar broer staat op het punt te trouwen, maar ceremoniemeester Ellen (Isa Hoes) krijgt de voorbereidingen van het feest niet onder controle. Zeker niet nadat ze haar echtgenoot (Kees Boot) in de schuur heeft betrapt met haar zus (Birgit Schuurman). Geen echte verrassingen in deze aflevering van de jonge-makers-reeks One Night Stand, maar de acteurs zijn fijn en De With en scenarist Anke Boerstra wisselen op de goede manier tussen de vele personages. Vraag voor tijdens het kijken: waarom blijven de bruid en bruidegom consequent buiten beeld?

Nederland 2, 23.15-00.10 uur.

undefined

Meer over