Spinazie

Over spinazie wordt van alles beweerd . Zo denkt menigeen, Popeye indachtig, dat spinazie veel ijzer bevat. Dat schijnt helemaal niet waar te zijn: het hoge ijzergehalte in blikspinazie was afkomstig van het blik zelf, dat gedeeltelijk in de groente oplost....

Wat maakt het uit, zou je zeggen, ijzer is ijzer. De huidige conservenblikken geven geen ijzer meer af, want ze zijn van binnen met een onoplosbaar laagje behandeld. En trouwens, wie eet er nog blikspinazie?

Spinazie bevat wel oxaalzuur, een stof die calcium onttrekt aan het beenderstelsel. Vroeger deed men daarom krijt bij de groente, maar tegenwoordig niet meer. Waarom niet?

Het herhaaldelijk opwarmen van spinazie schijnt trouwens heel slecht te zijn, vooral voor kinderen. Tot voor twintig jaar was dat opwarmen gangbare praktijk, juist voor kinderen.

Nu is er op zich geen enkele reden om spinazie telkens weer op te warmen. Koud is wel zo lekker. Van jonge, rauwe blaadjes maak je een heerlijke salade: een pond schone, droge spinazieblaadjes verdelen over borden, daarover een half pond in papierdunne plakjes geschaafde champignons verdelen, daarover twee ons uitgebakken en verkruimelde reepjes spek strooien. Overgieten met een dressing van citroensap, goede olijfolie, peper, zout en wat knoflook.

In het verre oosten eten ze ook koude spinazie, maar dan weer heel anders.

De spinazie wordt eerst kort gekookt of gebakken en dan verder verwerkt. Bijvoorbeeld in een Koreaanse variant, waarvoor men een kilo schone, droge, jonge spinazie nodig heeft.

Verwarm in een wok of grote braadpan twee eetlepels arachide-olie met een eetlepel sesamolie. Gooi een paar handenvol spinazie bij de hete olie, en blijf omscheppen tot de spinazie slinkt en er weer ruimte komt in de pan. Doe er dan meer spinazie bij, schep weer om, tot alle spinazie geslonken is maar niet gaar. Roer er een eetlepel rijstwijnazijn over en een eetlepel chinese sojasaus.

Haal de pan van het vuur. Pers met een spatel zo goed mogelijk het vocht uit de spinazie, neem de spinazie uit de pan maar laat het vocht er in. Voeg hier een flinke theelepel zout toe en veel versgemalen peper, laat het vocht een paar minuten op hoog vuur inkoken, en roer de spinazie er weer door. Laat alles afkoelen tot kamertemperatuur of kouder. Voeg eventueel nog wat sesamolie, zout, sojasaus of citroensap toe, leg de spinazie in een bergje op een schaal en strooi er wat geroosterde sesamzaadjes over.

Variaties: dashi-bouillonpoeder in plaats van zout, verse gesnipperde gember of knoflook (meefruiten in de olie), tahin, probeer het eens. Het resultaat is licht en fris en de spinazie heeft een vlezige 'beet'. Wie het pittiger wil doet er een paar druppels chili-olie door.

Meer over