Spar concurreert met eigen cola tegen giganten

De 260 Nederlandse Spar-winkels gaan vanaf begin september een eigen huismerk cola verkopen. De introductie betekent een aanval op de positie van fabrikanten Pepsi en Coca-Cola....

Van onze economische redactie

AMSTERDAM

De winkels onder de Spar-paraplu zijn ondergebracht bij supermarktketens Unigro en Schuitema. Unigro bezit 200 Spar-verkooppunten. Het resterende gedeelte is ondergebracht bij de zelfstandig opererende Ahold-dochter Schuitema. Marktleider Albert Heijn die het idee van een eigen huiscola eveneens heeft bestudeerd, heeft de beslissing uitgesteld tot volgend jaar.

'Spar wil met deze introductie een eigen gezicht laten zien. Het is een produkt dat kan concurreren met de A-merken', aldus een woordvoerder van Schuitema.

American Cola werd enkele weken geleden door de Britse Spar-organisatie geïntroduceerd in Groot-Brittannië. Cott is er de afgelopen in geslaagd op belangrijke frisdrankenmarkten als Canada en Groot-Brittannië forse marktaandelen te veroveren. In dat laatste land verkoopt de Britse detailhandelsketen Sainbury Cott-cola onder de naam Classic Cola. Binnen enkele weken was de verkoop van dit huismerk goed voor 70 procent van de cola-verkoop van de keten.

Meer over