Spammers harder aangepakt

Vier grote Amerikaanse internetaanbieders bundelen de krachten in de juridische strijd tegen ongewenste e-mail, beter bekend als spam. Microsoft, America Online, Yahoo!...

De vier bedrijven vormden in april 2003 de Anti-Spam Alliantie. Zij hebben nu zes civiele rechtszaken in diverse staten aangespannen tegen honderden verdachten.

Deze mensen en bedrijven zijn volgens de aanklacht 'de aller-ernstigste' verspreiders van zogenoemde junk-mail. Ze hebben soms herkenbare namen als de 'Super Viagra Group', maar vooral zijn het individuen die internetfilters omzeilen door adressen te stelen en die te gebruiken als valse afzenders. Ook gebruiken ze computers van onwetende 'derde partijen' om de herkomst van de spam te verhullen.

America Online (AOL) is als onderdeel van Time Warner een van de grootste Internet Service Providers (ISPs) van de VS. AOL illustreerde in een eerdere rechtszaakhoe groot het probleem is de email-server ontvangt dagelijks twee miljard berichten. De filters vangen er miljard op: de helft is spam. Dat is tien maal zoveel als in 1999, toen de filters werden getalleerd, aldus AOL.

De grote ISPs hebben eerder met weinig succes geprobeerd om spam via juridische wegen te stoppen. De anti-spamwet is gekoppeld aan de nieuwe wet om telemarketing per telefoon tegen te gaan, en moet dit veranderen.

De strategie is nu follow the money, zegt Nancy Anderson, een advocaat van Microsoft. Spammers zelf zijn bijzonder moeilijk op te sporen. Maar door de verkopers van aangeprezen producten ('the money') op te sporen, kan de weg richting de boosdoeners worden gevonden.

Meer over