Spaans Moskeebier mag blijven, katholieke kerk krijgt de rekening

Op de oorspronkelijke reclameposters uit de jaren twintig werd het bier nog aangeprezen door een man in djellaba en tulband met een flinke pul in de hand. 'De Koran verbiedt het, maar het is zo heerlijk...', aldus de begeleidende slagzin. Spanje mag nu van de rechter blijven genieten van zijn Moskeebier.

De Mezquita, de Grote Moskee annex kathedraal in Córdoba. Beeld ap
De Mezquita, de Grote Moskee annex kathedraal in Córdoba.Beeld ap

Het amberkleurig bier Mezquita, in een smaakvol vormgegeven flesje waarop duidelijk herkenbaar een Moorse boog van de Moskee van Cordoba, blijft gewoon te koop in de winkel. Een overwinning voor de Spaanse brouwer Mahou-San Miguel, eigenaar van het merk. Grote verliezer is de katholieke kerk in Spanje, die het merkrecht op de naam had aangevraagd.

De kwestie rond het Moskeebier is geen zaak van gekwetste gelovigen, maar een onverwacht gevolg van de verbeten strijd die gaande is over het eigendom van de monumentale moskee van Cordoba. Het bisdom van Cordoba, dat de moskee inclusief de later bijgebouwde kathedraal beheert, meent dat het monument van hem is. Een paar burgerbewegingen, sinds kort met steun van de Andalusische regioregering, vinden van niet en claimen het gebouw als openbaar bezit.

Gehecht

De Spaanse kerkleiders bleken het kolossale monument al eerder stiekem te hebben ingeschreven op hun naam in het eigendomsregister. Daar bleef het niet bij: onder meer de namen 'moskee van Cordoba' en 'moskee-kathedraal' werden door de kerkleiding als beschermde merknaam gepatenteerd. Daarmee mocht voortaan niemand aan de haal gaan zonder de uitdrukkelijke toestemming van de kerk, zo lijkt de gedachte. Niet omdat de kerk zo is gehecht aan de term 'moskee', eerder andersom: het bisdom ondernam de afgelopen jaren verwoede pogingen om elke referentie aan het moslimverleden van het monument uit te wissen.

Het merkrecht beslaat in elk geval 26 productgroepen, waaronder bier, minerale waters, koolzuurhoudende en alcoholvrije dranken. Dat was tegen het zere been van de Alhambra-brouwerij, die al sinds 1920 het bier 'Moskee van Cordoba' op de markt brengt. Een wat zwaarder biertje, dat in 2002 succesvol werd geherintroduceerd. Mahou-San Miguel bracht de zaak voor de rechter. Het Spaanse Hof gaf de brouwer gelijk en veroordeelde het bisdom in de proceskosten.

Daarmee lijkt een precedent geschapen, dat de kerk uiteindelijk flink wat geld kan gaan kosten: het merkrecht betreft namelijk een lange reeks producten en diensten, waaronder kleding, sieraden, wijn en meubels.

Meer over