Somalische plateauzolen in Schilderswijk

Vol afschuw spreekt de oma van Amira over 'die vijf zingende meiden' van de televisie. Die dragen idiote kleren, en wat erger is, 'oerlelijke' schoenen....

Amira, die de schoenen met hoge plateauzolen omklemt als een kostbaar kleinood, is waanzinnig trots. Zij is een van de kinderen die gevolgd worden in de nieuwe afleveringen van de indrukwekkende serie Haagse Klasse. Vorig jaar zond de Avro de eerste delen uit. Vandaagbegint de eerste aflevering van een nieuwe achtdelige serie. De kinderen bezoeken allemaal de Prinses Ireneschool in de Haagse Schilderswijk. De nieuwe serie gaat deels over kinderen uit de vorige afleveringen, maar de kijker maakt ook kennis met nieuwelingen, zoals Amira.

Zij is zonder ouders Somalië ontvlucht en woont bij haar oma en tante. Amira is een getalenteerde leerling, ze lijkt zich op school goed aan te passen. Lijkt, de kijker tast daarover in het duister. Zoals de kijker eigenlijk heel veel zaken niet precies te weten komt. Regisseur Suzanne Raes is er, net zoals vorige keer, uitstekend in geslaagd zichzelf onzichtbaar te maken. De gefilmden maken niet de indruk dat zij zich bewust zijn van de camera's. Bovendien registreert Raes zonder haar mening op te dringen. Allemaal ingrediënten voor een perfecte documentaire.

Ware het niet dat Raes kiest voor die moderne truc om alle scènes tot een chaotisch geheel te husselen. In de aflevering over Amira en Joël zijn de verhalen over de twee kinderen volkomen door elkaar gevlochten. Van de hersenoperatie van Joël naar de schoenen van Amira, dan Joël in de schoolmusical en voor je het weet zit je weer naast de oma van Amira op de bank die vertelt over de verschrikkingen in Somalië.

Het is snel, het is flitsend, maar het is ook verwarrend. Bovendien ontbreekt de kans een afgerond verhaal te vertellen. Amira, in het begin getooid met hoofddoek, krijgt gaandeweg een westers uiterlijk. De hoofddoek, die haar vriendinnen lelijk vinden, verdwijnt en haar haar wordt versierd met speldjes. Toch zou ik willen weten waarom oma en tante, die zelf traditioneel gekleed gaan, hun jonge familielid zoveel vrijheid gunnen en hoe zij al die op het oog kostbare kleding en accessoires betalen.

Volledig zijn de verhalen niet, maar wie wil weten hoe gewoon een leven vol ellende en verdriet geleefd kan worden, moet zeker naar Haagse Klasse kijken.

Meer over