Soderbergh geeft zijn sterren tekst noch entourage

Is het voor de waardering van een film belangrijk te weten hoe de productie tot stand kwam? Sommige filmmakers vinden van wel....

DS

Steven Soderbergh verheft met Full Frontal op dezelfde manier het productieproces tot een onderdeel van de presentatie. Ruim voor de opnamen begonnen, waren Soderberghs regels al bekend. De hoofdrolspelers, onder wie sterren als Julia Roberts en David Duchovny, moesten voor de low-budgetfilm hun eigen make-up en garderobe verzorgen, mochten niet met chauffeur naar de opnamen komen, en kregen geen maaltijden op de set.

Ze werden, wat belangrijker is, aangemoedigd om te improviseren. Of beter gezegd: ze werden aan hun lot overgelaten. Het scenario, slechts wat verhaalflarden, heeft de acteurs op een dwaalspoor gebracht; iemand wordt geïnterviewd, een huwelijk staat op springen, een hond eet space cake en iedereen bereidt zich voor op hetzelfde feestje - dat zijn geen ontwikkelingen die houvast bieden.

Het leidt tot nietszeggende en toonloze monologen, alsof de personages vrij associëren op de sofa van hun psychiater. Ook niet leuk zijn de flauwe spelletjes: Catherine Keener bekogelt als manager haar personeel met een opgeblazen wereldbol en vraagt of ze alle landen in Afrika willen opnoemen.

Julia Roberts, die eerder met Soderbergh werkte in Erin Brockovich en Ocean's Eleven, brengt het er nog het beste vanaf. Met het haar voor het gezicht lijkt ze zoveel mogelijk haar mond te willen houden - een veilige manier om niet al te veel af te gaan.

Hollywoodsterren zonder tekst en entourage: dat is de naaktheid waarop de titel van de film, afkomstig van full frontal nudity, wil wijzen. Het is ook de naaktheid van een regisseur die door een gebrek aan ideeën vervalt in maniertjes.

Grofkorrelige, overbelichte, onscherpe videobeelden die bij andere filmers het resultaat van onvoldoende middelen zijn, worden in Full Frontal een doel op zich. En dan is er ook nog gekozen voor een uitgeputte stijlfiguur: de film in de film in de film - laag op laag even oninteressant.

Meer over