Societydebuut volgens vaste patronen

Britse meisjes vragen zich allemaal af op welke plaats ze staan in de lijn van troonopvolging, en het moeilijkste probleem waarmee ze te kampen hebben is het vinden van de juiste jurk voor het bal waarop ze hun societydebuut zullen maken....

David Sneek

Ze leven in een stijve omgeving, een wereld die alleen maar tot leven kan worden gewekt door een levenslustige en spontane Amerikaanse, en dat is precies het personage dat Amanda Bynes mag spelen. Zij is als de jonge Daphne het sprookjespersonage voor schoolmeisjes bij uitstek, het onopvallende meisje uit New York dat opeens een prinses wordt. Of, in dit geval, een hertogin.

Als gevolg van een van die geconstrueerde misverstanden die voor het genre van de romantische komedie een onmisbaar onderdeel blijven, zijn haar ouders vlak na haar geboorte uit elkaar gegaan. Daphne groeide op zonder haar vader te kennen, en hij, het door Colin Firth gespeelde lid van het Hogerhuis Henry Dashwood, weet niet eens dat zijn dochter bestaat. Na haar eindexamen besluit ze daarom met een rugzak naar de oude wereld te trekken, en struikelt het familiepaleis binnen.

Pijnlijk traag volgen dan de vaste patronen. Het Pygmalion-thema: de New Yorkse verruilt haar spijkerbroek voor designkleding, ontwikkelt zich tot een ster die door paparazzi wordt belaagd, en realiseert zich bijtijds wat haar ware persoonlijkheid is. Het vaste verloop van elke romantische film: relaties worden verbroken, kort daarna verzoenen de geliefden zich weer.

De botsing van culturen neemt ondertussen vooral kluchtige vormen aan. Eeuwenoude interieurs worden overhoop gehaald, snobs vallen in paleisvijvers en de etiquette wordt veronachtzaamd bij bezoeken van de koninklijke familie. Allemaal heel zoet en onschuldig, maar voor de denkbeeldige Britten in de film is het verbijsterend.

Meer over