SNS InnoVisiefonds

Stilstand is achteruitgang. Dat adagium indachtig hameren bedrijfsadviseurs en organisatiedeskundigen al jaren op het belang van innovatie. Of het nu gaat om nieuwe producten, nieuwe diensten of nieuwe processen: het bedrijf dat het best innoveert heeft de toekomst....

Het InnoVisiefonds van SNS bank probeert gebruik te maken van deze wijsheid. Het beleggingsfonds investeert in die bedrijven die in de ogen van de fondsbeheerder het meest innovatief zijn. Alleen technologiebedrijven dus? 'Nee', zegt directeur beleggingsfondsen R. Bastings van SNS. 'Het fonds belegt in alle sectoren, maar per sector proberen we de meest innovatieve bedrijven te kiezen. Dat kunnen dus ook best oliemaatschappijen zijn.'

Van de ongeveer veertig bedrijven die het fonds op dit moment in portefeuille heeft, komen er maar een stuk of vijftien uit de TMT-hoek. Bastings noemt het Amerikaanse supermarktconcern Wal-Mart als voorbeeld van een bedrijf uit de 'oude economie' dat toch innoverend is. 'In een constante markt weet Wal-Mart toch groei te behalen door bijvoorbeeld het hele logistieke proces steeds beter te organiseren.'

Het Innovisiefonds kreeg op 5 maart een notering. Krap twee maanden later heeft het fonds een ingelegd vermogen van zo'n 20 miljoen euro. 'Een beetje teleurstellend', vindt Bastings.

Over de prestaties van het InnoVisiefonds valt dan ook nog niet veel te melden. In de eerste weken van zijn bestaan behaalde het beleggingsfonds een rendement van 0,2 procent, iets minder dan de benchmark waarmee SNS het fonds vergelijkt, de MSCI wereldindex.

Meer over