Snorren en piekhaar

Pluk van de Petteflet (Ben Sombogaart en Pieter van Rijn, 2004)

Met twee tijdloze kinderfilms luidt Nederland 3 Hemelvaartsdag in. Vanaf 9 uur 's ochtends zien de Stampertjes er in de verfilming van Pluk van de Petteflet net zo uit als in Annie M.G. Schmidts meest voorgelezen boek. Regisseurs Ben Sombogaart en Pieter van Rijn zijn trouw gebleven aan zowel Schmidts kinderboek als aan de illustraties van Fiep Westendorp. In deze even aanstekelijke als kleurrijke verfilming tuft Pluk in zijn rode wagentje rond, op zoek naar een huis. Hier komt ook de zwart-sprieterige kakkerlak Zaza tot leven, de langpotige krullevaar met een flosje krullen op z'n kop, en natuurlijk de majoor en diens paard Langhors. Pluk van de Petteflet wordt bevolkt door besnorde meneren, mevrouwen met opgestoken haren, kinderen met piekhaar en vreemde vogels als de heen- en weerwolf en de kluizelaar. Het is een komische, creatieve en speelse kinderfilm; minstens even leuk voor de voorlezers als voor degenen die luisteren.

Nederland 3, 9.00-10.30 uur.

Pippi Langkous

(Olle Hellbom, 1969) In het snel wisselende universum van kinderhelden is Pippi Langkous een blijvertje. Pippi, door Astrid Lindgren in 1945 gecreeerd als Pippi Långstrump, heeft met haar anarchistische natuur, tegendraadse vlechten en zelfredzaamheid bijna zeventig jaar later weinig aan aantrekkingskracht ingeboet. Ook de speelfilm die in 1969 over haar werd gemaakt, met de olijke Inger Nilsson als enige echte Pippi, is nog altijd even leuk. Het kabbelende tempo en de houtje-touwtjetrucage zijn misschien uit de tijd, maar de avonturen van Pippi en haar vrienden Tommy en Annika spreken genoeg tot de verbeelding. Wie wil er niet een buurmeisje dat een paard kan optillen en een koffer vol dukaten heeft?

Nederland 3, 13.00-14.35 uur.

Disturbia

(D.J. Caruso, 2007) Zijn iTunes door zijn moeder geblokkeerd. Zijn Xbox live afgesloten. Het tv-snoer doorgeknipt. En dat terwijl Kale (Shia LaBeouf) al aan huis gekluisterd is door een enkelband: de puber is veroordeeld tot elektronisch huisarrest. In de thriller Disturbia, een luchtige, moderne tienerversie van Hitchcocks Rear Window, dient techniek er nu eens niet toe om het verhaal voor een jonge doelgroep te verhippen, maar maakt het een essentieel onderdeel uit van bepaalde plotwisselingen. Immers: pas als zijn elektronische vermaak is afgepakt, begint hij uit verveling zijn buren te bespieden. Als Kale er vervolgens van overtuigd raakt dat zijn buurman een seriemoordenaar is, stuurt hij zijn buurmeisje en zijn beste vriend op onderzoek uit.

Veronica, 22.55-0.55 uur.

undefined

Meer over