NIEUWS

Snorfiets heeft de wind in de zeilen: fijnstofkanon maakt ruim baan voor elektrische variant

Een nieuwe lente, een nieuw geluid: bijna een op de drie snorfietsen die in maart werden verkocht, is elektrisch. De herrieschopper en vuilspuiter van weleer is zijn leven aan het beteren.

Een man test een Vespa. Beeld Getty Images
Een man test een Vespa.Beeld Getty Images

De snorfiets heeft de wind in de zeilen: afgelopen maart werden er een kleine zesduizend geregistreerd, bijna een verdubbeling ten opzichte van een jaar geleden, blijkt uit cijfers van Bovag, Rai Vereniging en RDC. De reden voor diens populariteit is ook nu weer corona: veel Nederlanders die het openbaar vervoer liever mijden, kiezen voor de snorfiets. Begrijpelijk, want het vervoermiddel is betaalbaar, praktisch en kent nauwelijks parkeerproblemen.

De snorfiets met zijn stinkende en knerpende tweetaktmotor, zoals veel mensen hem kennen, bestaat trouwens allang niet meer. Dankzij nieuwe Europese wetgeving zijn ook ouderwetse versies met een verbrandingsmotor stiller en schoner geworden. Maar het schoonst en stilst blijft de elektrische variant, wiens marktaandeel in maart groeide naar 35 procent, bijna de helft meer dan een jaar geleden.

Dapper weerstand

Niet overal is de groei zichtbaar; één merk blijft dapper weerstand bieden aan de elektrische opmars: Piaggio Vespa. De Italiaanse fabrikant die zijn scooters en snorfietsen nog altijd volgens de klassieke lijnen tekent, blijft onverstoorbaar vasthouden aan benzinemotoren: van de ruim 14 duizend snorfietsen die het merk sinds januari vorig jaar in Nederland verkocht, waren er 57 elektrisch. Ofwel 0,4 procent. Hetzelfde geldt ook voor het kleinere Nederlandse merk BTC, waarvan ook 99 procent afgelopen jaar niet-elektrisch was.

Elektrische snorfietsen komen vooral uit Azië, zegt woordvoerder Tom Huyskens van Bovag. ‘Begrijpelijk, omdat een land als China de afgelopen jaren enorm heeft ingezet op elektrificatie om luchtvervuiling terug te dringen.’ Bestaande fabrikanten konden vasthouden aan hun verbrandingstechnologie, omdat er weinig klimaatdruk was vanuit Brussel, dat zich vooral richt op CO2-uitstoot van auto’s. Daardoor investeerden Europese merken weinig in elektrificatie. Huyskens maakt de vergelijking met Tesla, dat met zijn e-auto's jarenlang een voorsprong had op Europese autofabrikanten, tot Brussel met strenge CO2-normen en -boetes kwam.

Met zo’n enorm verschil tussen benzine en elektrisch is het de vraag of Piaggio Vespa zich zal houden aan de Nederlandse afspraak in het Klimaatakkoord om vanaf 2025 louter e-modellen te verkopen. Als het Italiaanse concern de verkoop op peil wil houden, moet het de verkopen in drie jaar tijd met een factor 250 vergroten.

Ouderwetse benzine

Nu zit er een addertje onder het gras: de klimaatafspraak gaat alleen over snorfietsen. Het zou dus kunnen dat klanten straks zullen overstappen op scooters in de categorie ‘bromfiets’ tot 45 kilometer per uur. Die mogen na 2025 gewoon blijven rijden op ouderwetse benzine.

Bovag betwijfelt of dit zal gebeuren: ‘We dachten ook dat mensen massaal zouden overstappen op brommers toen grote steden een helmplicht voor snorfietsen aankondigden en ze van het fietspad werden verbannen. Niets bleek minder waar.’

Ook de Nederlandse tak van Piaggio Vespa toont zich optimistisch. Elektrificatie staat wel degelijk op de agenda, bezweert Vivian van Kaam. ‘Binnenkort kunnen we daar meer over melden.’

Meer over