Smart-rijder hardrijder

Auto's uit Azië zijn braaf. De grootste (snelheids-)duivel is de Smart. Overcompensatie? Vast...

Een enkele uitzondering daargelaten vormen Aziatische auto's een tamelijk grijze massa. Ooit waren ze ook de zwijgende meerderheid op de weg, maar die tijd is voorbij. Aziatische auto's zijn nog vooral in trek bij een kalm publiek dat zich liever niet indentificeert met opvallender auto's uit Europa en soms Amerika. De Aziatische auto is een gezagsgetrouwe vertegenwoordiger van een burgerlijke culturele oriëntatie geworden, wars van opzichtigheid, die zich kenmerkt door betrouwbaarheid en een hoge inruilprijs. Hij gedraagt zich zo onopvallend als hij is.

Deze vaststelling was tot voor kort slechts op particuliere waarneming gebaseerd, maar nu is het onderzocht en het klopt: een onopvallende auto gedraagt zich onopvallend. Het Britse autoblad AutoExpress hield een enquête onder zijn lezers om na te gaan welke auto's vaak en welke weinig worden geflitst wegens snelheidsovertredingen. De minst geflitste is de Mitsubishi Colt, een Japanner die over sterk ontwikkelde kameleontische eigenschappen beschikt, zodat je goed moet opletten in het verkeer om er niet tegenaan te rijden. Ook heel netjes gedraagt zich de Mitsubishi Carisma (auto waar je eveneens niets van kunt zeggen) en de Daewoo Matiz (een onbegrijpelijk goedkoop Koreaans speelgoedautootje dat zich ten volle bewust lijkt van zijn geringe status).

In de top van de snelheidsovertreders worden vooroordelen vooral ontkracht. Een van de grootste snelheidsovertreders is de Porsche Boxster. Waarom de Boxster en niet de rauwere 911? De eerste is een stuk goedkoper, dus mogelijk heeft de Boxster iets te bewijzen: ik ben wél een echte Porsche. Verder zien we in deze categorie de Saab 9-5 en dat is interessant. bmw, Audi en Mercedes hebben de naam hard te rijden, maar de Saab blijkt als het erop aankomt de echte hardrijder. Hierbij rijst overigens de vraag of de Duitsers, zich bewust van hun reputatie, wellicht vaker detectieapparatuur aan boord hebben dan de Zweed, die van huis uit een ingetogen imago meedraagt en denkt zo'n waarschuwingsmiddel niet nodig te hebben.

De winnaar in de categorie hardrijders is de Smart: 59 procent daarvan meldt ten minste één keer te zijn beboet. Eerst kijk je daarvan op, maar bij nader inzien niet. De Smart ziet er wel bijzonder uit, maar niet snel, en is bovendien een halve auto, wat hem argumenten verschaft extra zijn best te doen om voor vol te worden aangezien. In de mensenwereld heet dit overcompensatie, in de autowereld zouden we kunnen spreken van het Smart-effect. Nader psychologisch onderzoek onder auto's is gewenst.

Meer over