SMAK: Chocolademelk

De prijs van de chocolademelk is omgerekend naar de prijs per liter. Het panel proeft blind. In het panel: Rob van Zijst, eigenaar en kok van restaurant Dwars, Lieke Schlichte Bergen, culinair medewerkster van de Volkskrant, Gert Jan Does, bedrijfsleider van de Natuurwinkel, en Ellen van der Heijden, diëtiste en...

JACOMIJN DE RAAD

Het ereschavot van Smak wordt beklommen door een Belg. Tot verbijstering van een Nederlandse merkfabrikant: 'Dit is tegen de markttrend in.'

Het panel proefde kant-en-klare chocolademelk. De grootste producenten daarvan in Nederland zijn Nutricia, dat met Chocomel 35 procent van de markt bestrijkt, en Friesche Vlag, dat met Choq 10 procent beheerst. De rest van de markt is versnipperd over huismerken, doe-het-zelf cacaomengsels en importmelken, zoals winnaar Stabilac.

Tussen de grote twee woedt een cola-achtige strijd. Chocomel, met 62 jaar Neêrlands oudste, houdt met de slogan 'De enige echte' vast aan een imago van kwaliteit. Jonkie Choq schopt daar sinds zes jaar tegenaan met hippe verpakkingen en jofele reclames.

Choq presenteert zich niet als melk, maar als frisdrank. Veel ouders geven de kleine liever geen glaasje fris met koolzuur. Een drankje op basis van melk doet minder ongezond aan. Bovendien zit er druivesuiker in ons, roepen sommige merken. Maar dat is flauwekul, glucose of dextrose is niet gezonder dan 'gewone' suiker.

Hoeveel suiker chocoladedrank precies bevat, of hoeveel cacao, mag de consument raden. Van de waren- en etikettenwetten hoeft het niet op de verpakking, dus de fabrikanten zwijgen. De concurrent kan immers ook lezen.

Volgens de Consumentenbond zit er gemiddeld 12 procent suiker in chocomel, ongeveer drie klontjes per ons. Geen wonder dat de heavy users tussen de vijf en vijftien jaar zijn: jaarlijks klokken de zoetekauwen gemiddeld elf liter naar binnen, vooral bij ontbijt, lunch, en daartussen. Het landelijk gemiddelde is vijf liter.

Negen van de tien liter wordt gewoonlijk koud verorberd. Dat verandert als in december de drinkers rond de kachel kruipen. Vooral in de schaatsmaand februari gaat er veel in pan of magnetron: een kwart van alle chocolademelk passeert dan warm de bevroren lippen.

Hoewel de grootgebruikers jong zijn, wordt driekwart van de chocodrankjes aangeschaft door hun moeders. Omdat de liefhebbers volle chocolademelk prefereren, kwam die ook bij het panel op tafel. Er deed een soja-variant mee: het vetgehalte daarvan is vergelijkbaar met dat van volle melk, minimaal 2,5 procent.

STABILAC

De goedkoopste, ¿ 1,39, wint met een dikke zeven.

Alleen Van Zijst noteert een onaangename bijsmaak. De rest van het panel is tevreden. De romige cacaosmaak, niet te zoet, verrast Van der Heijden. Drinkt lekker weg, zegt Schlichte Bergen. Does geeft een negen: 'Deze ruikt naar zondagmiddag! Prima smaak, mooie kleur: dit is vast Chocomel van Nutricia.'

NUTRICIA

'De enige echte', ¿ 2,69, krijgt een klein zeventje.

Gewone zoete chocolademelk, oordeelt Does, die qua smaak inderdaad op Stabilac lijkt. Schlichte Bergen prijst de volle chocosmaak, maar voelt Nutricia nog lang op de maag drukken. Van der Heijden proeft as.

CHOQ

De romige van Friesche Vlag, ¿ 2,35, wordt derde met een dikke zes.

Het panel is verdeeld. Schlichte Bergen heeft na enkele slokjes haar buik vol. Zwaar, romig, zoet en dik, vindt ze Choq. Does trekt zijn neus op: 'Het lijkt wel of de melk te sterk is verhit.' Van Zijst prijst Choq als de minst slijmerige van al. Diëtiste Van der Heijden is content: 'Lekker! Hier proef ik de meeste cacao.'

PROVAMEL

Chocomel van sojabonen voor wie niet tegen koemelk kan. De plantaardige melk, ¿ 4,40, krijgt een mager zesje.

De vegetariër in het gezelschap, Does, herkent de Provamel. Hij vindt het lekkere melk, 'niet zo vet en slijmerig' als de rest - een beetje waterig misschien. Van Zijst en Schlichte Bergen proeven juist een synthetische smaak. Gauw doorslikken, maant de laatste. Vieze kleur, waterige smaak, slappe hap, zegt Van der Heijden: 'Deze ruikt wel, maar waarnaar?'

ALBERT HEIJN

Het romige huismerk van AH, ¿ 1,99, moet het doen met een vijf.

Alleen Van der Heijden vindt deze lekker, waard om warm te proberen. Ze prijst de leuke luchtbelletjes. De rest van de proevers is niet onder de indruk en karakteriseert de smaak als 'vlak en vettig' (Van Zijst), 'gesteriliseerd, met iets ondefinieerbaars erin' (Schlichte Bergen) en 'halfvol' (Does).

FERTILIA

De eco-chocomel, ¿ 4,40, is hekkesluiter met een ruime vier.

De biologische melk bevat geen gewone riet- of bietsuiker, maar rijststroop en Sucanat, ongeraffineerd ingedikt rietsuikersap. Dat brengt het panel van de wijs: Van Zijst proeft drop, Does noten en koffie, Van der Heijden en Schlichte Bergen water. Ze zijn het snel eens: deze geurloze, vale vloeistof is geen chocolademelk.

Meer over