‘Slimme energiemeter is last van 1,2 miljard’

Van de slimme energiemeter wordt een enorme energiebesparing verwacht. Daarom verplicht minister Van der Hoeven van Economische Zaken de netbeheerders elk Nederlands huis straks te voorzien van zo’n meter....

Ferry Haan

Bij een proef met deze meter bleek het energieverbruik van huishoudens tot 10 procent af te nemen. De bewoners zagen beter waar hun gedrag toe leidde en pasten het energieverbruik aan.

Voor Actal, de administratieve lastenwaakhond onder leiding van VVD-coryfee Robin Linschoten, is deze aanstaande energiebesparing geen winst, maar verlies. De waakhond legt het verplicht installeren van deze meters uit als een administratieve last voor het bedrijfsleven: kosten 1,2 miljard euro.

De post staat in jaarverslag van Actal dat onlangs uitkwam. Actal is een onafhankelijk adviescollege van de overheid. Een woordvoerster kan eigenlijk niet veel vertellen over het oordeel van Actal. ‘Het advies van Actal over deze maatregel is nog niet openbaar’.

De kostenpost staat ook niet met naam en toenaam in het jaarverslag. Actal meldt slechts dat het ministerie van Economische Zaken de administratieve lasten met 1,2 miljard euro verhoogt. De woordvoerster geeft toe dat de slimme energiemeter de dader is.

De rol van het Actal is om bij elk plan na te gaan wat de gevolgen voor de administratieve lasten zijn. Het kabinet Balkenende heeft zich voorgenomen om deze lasten met 25 procent terug te brengen en Actal moet dat stimuleren.

Dat lukt niet echt. Uit een overzicht blijkt dat het kabinet de administratieve lasten voor bedrijven juist met 1,4 miljard euro opdrijft. Wanneer de slimme energiemeter eruit wordt gehaald, dan stijgen de lasten slechts eenmalig met 200 miljoen euro. Structureel dalen de lasten voor bedrijven juist met 331 miljoen euro per jaar, zo becijfert de lastenwaakhond.

Toch zijn Robin Linschoten en zijn mensen teleurgesteld in het kabinet. De belastingdienst beloofde ooit het belastingbiljet bijna helemaal voor de burger in te vullen, maar dit is vanwege automatiseringsproblemen op de lange baan geschoven.

Het verminderen van de lasten van de APK-autokeuring krijgt wel de duimen omhoog. Benzineauto’s tussen de vier en acht jaar oud hoeven straks niet jaarlijks, maar elke twee jaar gekeurd te worden. Deze lasten zouden nog verder omlaag kunnen wanneer dit ook voor diesel- en LPG-auto’s zou gelden, zegt Actal. De kosten kunnen nog verder omlaag wanneer de APK wordt afgeschaft. Over de gevolgen voor de verkeersveiligheid meldt Actal niets.

Dat geldt ook voor energiebesparing. Het kabinet stelt dat de slimme meter bewijst dat het kabinet de klimaatverandering serieus neemt. Actal waarschuwt slechts dat het kabinet de eigen doelen niet gaat halen om de administratieve lasten terug te dringen.

Ferry Haan

Meer over