Slim drinken uit de kraan

In frisdrank zit suiker en veel mensen moeten dat niet meer. Daarom wordt limonade bedacht zonder suiker. En zit er geen suiker in, dan noemen we het gezond....

Groot alarm in Heerhugowaard. Eind februari ontvingen winkeliers en inkopers van supermarktorganisaties een brief van de directeur van Thijs Food In no vation te Heerhugowaard. De brief had een kop in koeienletters: frisdrank veroorzaakt vetzucht bij kinderen. 'Over(!)duidelijk is uit onderzoek gebleken dat vetzucht mede wordt veroorzaakt door frisdrank.' Het bewijs zit erbij. Een kopietje van een krantenbericht. Dat berichtje had dezelfde kop als de brandbrief uit Heerhugowaard, maar de krant zette hem tussen aanhalingstekens.

Wetenschappelijke tijdschriften publiceren voortdurend resultaten van onderzoeken en kranten maken er soms berichten over. Schrijvers van die berichten kunnen nog zo zorgvuldig formuleren, ze worden steevast verkeerd gelezen en verkeerd begrepen. Kinderen worden niet dik van frisdrank. Dat had net zo goed, even grof, de kop boven het bericht kunnen zijn.

Het medische tijdschrift The Lancet publiceerde over onderzoek onder 458 Amerikaanse scholieren. Ze drinken veel frisdrank. Scheppen suiker krijgen ze ermee binnen. De leider van het onderzoek in Boston zou volgens het bericht hebben vastgesteld dat bij het drinken van een glas frisdrank per dag een kind 60 procent grotere kans heeft op vetzucht. Genoeg reden voor groot alarm in Heerhugowaard. Maar wat staat in het krantenbericht zegt weinig. Een kind heeft kans dik te worden. Alleen als we weten hoe groot die kans is kan 60 procent (meer kans) enige indruk maken.

Over frisdrank is niet veel goeds te zeggen, behalve dat het lekker is en dorstig maakt. Waarschijnlijk etst het zuur de tanden uit je mond en proberen de suikers de mensen vet te maken. Maar met de stellige bewering in de brief aan de Nederlandse kruideniers, vervalst de firma Thijs Food Innovation in elk geval de uitkomst van het onderzoek.

Ja logisch, Thijs Food Innovation heeft iets te koop. Nieuw: limonadesiroop. Het had Slankie moeten heten, maar zo heet al een smeerkaasje waar maar half zo veel smeer in zit. De siroop voor 'de moderne zelfbewuste kieskeurige consument die steeds meer naar een verantwoord voedingspatroon zoekt' heet daarom Slimpie. Er zit geen suiker in.

Aan de verpakking zien ouders - volgens reclamedrukwerk van de importeur van de Deense siroop - onmiddellijk 'dat het hier om een gezond product gaat'. En even verderop zegt de reclametekstschrijver nog eens dat het gezond is.

Maar wat maakt het dan gezond? Dat staat nergens in de reclame. We vragen het de directeur zelf. Dat drukwerk, zegt ie, is bestemd voor retailers (winkeliers en supermarktinkopers). Die hoeven niet te weten wat er precies in het product zit, ze hebben aan een half woord - gezond - genoeg.

Maar leg dan eens uit wat er gezond aan is. Men houde zich nu beter even goed vast aan de leuning om niet van de stoel te vallen van het lachen. Er zit veel water in, verder de zoetstoffen cyclamaat, aspartaam en saccharine, voedingzuren, kleurstoffen en conserveermiddel en 5 procent vruchtensap.

Heerhugowaard: Maar de siroop moet tien keer verdund worden, dan is dit alles te verwaarlozen. Er zit gewoon niks in. Gezond!

Meer over