Slappe hap

Het Nationale Schoolontbijt is gereduceerd tot schaamteloze merkpromotie. Waarom?

SCATO VAN OPSTALL

Landelijke evenementen kunnen een prima manier zijn om een product te promoten. Tussen de mensen, tastbaar en warmbloedig. Dat werkt vaak sterker dan een campagne of een kortingsactie. Je product of dienst moet daarbij een dienende rol hebben En de missie versterken. De Burendag, een idee waarmee Douwe Egberts in 2006 kwam en dat nu ook wordt ondersteund door het Oranjefonds, bleek een blijvertje. Hele straten gaan samen aan de slag met een zelfbedacht project: voor de buurt, door de buurt. Tussendoor een bakkie doen, dat brengt iedereen dichter bij elkaar. Hoe Hollands, hoe gezellig en hoe Douwe Egberts wil je het hebben?

Het Voorlichtingsbureau Brood heeft ook al tien jaar iets potentieels in handen. Brood hoort bij het ontbijt en dat slaan te veel kinderen over. Zonder ontbijt verlies je je concentratie en ga je meer snacken. Dus bedachten de broodpromotors het Nationale Schoolontbijt. Met volkorenbrood en mueslibollen. Niks mis mee. Maar voor een goed ontbijt heb je meer nodig en daar gaat het fout, want de bakkers hebben hun initiatief laten kapen. De versgebakken meergranensneetjes worden bedolven onder een ongezonde laag suiker, zout en E-nummers, geleverd door hun sponsorpartners. Wat staat er deze week op tafel bij onze 4- tot 12-jarigen?

Geen vers fruit, maar wel appelkaneelstroop. Geen beker thee, wel sap-uit-een-pakje. Geen tomaatjes of komkommer, wel hagelslag. Geen eitje, wel aardbeienjam. Bremzoute ERU Kids smeerkaas: het Voedingscentrum zegt niet voor niets: 'Kleine kinderen maximaal 1 à 2 porties smeerkaas per week.' Niet bepaald een schoolvoorbeeld van hoe je gezond de dag kunt beginnen, namelijk met vers en zo onbewerkt mogelijk eten. Je wilt toch horen: 'Pap, mogen we thuis ook kerstomaatjes op onze boterham, dat was zo lekker op school!'

Het schoolontbijt is nu gereduceerd tot schaamteloze A-merkpromotie van de industrie. Jammer dat de schooldirecties daar niks van zeggen: de reclamecode verbiedt het, maar met deze excuustruus wordt er keihard gesampled. De rol van het Voedingscentrum is op z'n zachtst gezegd merkwaardig. Dat geeft geen voorlichting, maar wel zijn fiat aan een ontbijt dat schoolkinderen dikker en dommer maakt: '5 voorkeursproducten, 6 middenwegproducten en 3 uitzonderingsproducten.' Hallo gasten, laat zien wat je voor lekkers kunt doen met '10 voorkeursproducten' en breng in godsnaam groente en fruit naar het schoolontbijt. Verbreed de culinaire horizon en kennis bij kinderen - de toename van overgewicht in deze groep is dramatisch.

Voorlichtingsbureau Brood, gun onze kinderen beter beleg dan dubieus knutselvoer. Biologische eitjes met komkommer. Bakjes met alfalfa, zelfgekweekt in de klas. Voorpret en kennisoverdracht: Nederland is de grootste groente-exporteur ter wereld. Zoek partners als Willem & Drees, voor groente en fruit van boeren uit de buurt. Mix vers fruit en havermout door yoghurt van De Groene Koe. Maak een bezield ontbijt dat lichaam en geest verrijkt. Onfatsoenlijk met volle mond praten mag. Zolang je ontbijt maar uitspreekt als 'ontbijt' en niet als 'ontbait', zoals ze bij het Jeugdjournaal doen. Maar dit terzaide.

Conceptmaker Scato van Opstall bespreekt om de week geslaagde en minder geslaagde communicatiepogingen van merken en instanties

undefined

Meer over