Slaaptrein rijdt alleen op Avignon

De AutoSlaap Trein rijdt deze zomer alleen op Avignon. Directeur Leo Weeber wilde eenmaal per week de trein ook laten rijden op Innsbruck en Verona....

Omdat die rijtuigen nodig zijn voor de vrijdagse en de zondagse rit op Avignon, zouden de Italië-gangers middenin de week moeten vertrekken. Vakantiegangers houden daar niet van. Weeber vindt het te riskant.

'De animo voor doordeweekse ritten is niet groot. Nu hebben we niet de illusie dat we de eerste jaren iets zullen verdienen, maar we moeten de aanloopverliezen wel zo veel mogelijk beperken. Daarom zijn de ritten op Italië geschrapt, althans voor dit jaar.'

Het aantal passagiers, verwacht Weeber, zal dit jaar rond de vijftienduizend schommelen. Met de ritten op Italië zouden dat er 25 duizend zijn geweest, schat hij. Zijn maatschappij Euro-Expres-Charter onderhandelt over de mogelijkheid in 2004 te rijden op Bologna, Verona of Rimini.

Ook zijn Beach-Trein, die één zomerseizoen op Perpignan heeft gereden, moet volgend jaar weer rijden. Met die trein beconcurreerde Euro-Expres de NS. Maar met zijn Ski-Trein hield Weeber de concurrentie zeven winters lang gaande. De NS gaf de strijd op. De AutoSlaap Expres en de Alpen Expres waren volgens de NS-directie onrendabel.

Weeber heeft beide nachttreinen overgenomen, maar flink gesnoeid in het aantal bestemmingen, omdat in zijn visie je klein moet beginnen.

Hij vindt het vervelend dat voor dit jaar Italië is geschrapt. Anderzijds loop je als kleine, particuliere spoorwegmaatschappij minder risico om 'onder te gaan in een maalstroom van problemen'.

Weeber verwacht dat vakantiegangers over twee weken plaats kunnen gaan reserveren op de AutoSlaap Trein, zowel via internet als bij de reisbureaus.

Meer over