Sjors' netwerk is oké, weet LinkedIn

Sociale media veroveren de vacaturemarkt. Bent u er klaar voor?

YVONNE DOORDUYN

Stel: je hebt als werkgever een vacature. Dan kun je die natuurlijk op Monsterboard of Jobtrack zetten, of in een advertentie in de krant. Hopeloos ouderwets, volgens de leidende recruitment consultants die donderdag acte de présence geven op het seminar 'Succesvol werven' in Rotterdam.

Het is Facebook, LinkedIn, Twitter en de mobiele telefoon, wat de klok slaat. Het meest eenvoudig is een bedrijfspagina op Facebook, of een gepersonaliseerde advertentie: zoek je een voetballende econoom uit Oost-Groningen, dan zijn sociale media eenvoudig daarop te filteren. De werkgever koopt een advertentie en alleen voetballende economen uit Oost-Groningen krijgen hem bij Facebook in de kantlijn op het scherm.

'Facebook is er niet voor bedoeld, maar je kun de werving via dat portaal extreem goed richten', zegt Andy Headworth van Sirona Consulting, in Engeland een bekendheid in online werving en selectie. 'Je kunt schiften op hoe oud ze zijn, waar ze nu werken, welke opleiding ze hebben gedaan, hobby's, alles.' Ook Google en vooral LinkedIn werken zo. Google koppelt advertenties aan bepaalde zoekwoorden, LinkedIn matcht hele profielen.

Advertenties bij Facebook, LinkedIn of Google worden bovendien betaald per click. En dat is efficiënt, stelt Headworth. 'Alleen geïnteresseerden klikken de advertentie aan.' Het is pas sinds Kerst, zegt Headworth, dat bedrijven sociale media serieus nemen als wervingskanaal. 'Het bestaat al drie jaar, maar vaak waaien dit soort trends over. Dit groeit echter zo hard, dat bedrijven zich realiseren dat het niet meer weggaat.'

LinkedIn - als enige wél opgericht ten behoeve van werving en selectie - heeft zelfs een speciale applicatie waarmee een werkgever kan zoeken in het netwerk van zijn eigen werknemers. 'Social referral' heet het, sociale referentie. Werkgevers leveren een vacature aan, LinkedIn levert per ommegaande de best matchende profielen van de connecties van bestaande werknemers. 'LinkedIn laat weten dat Sjors van de afdeling Marketing zo iemand in zijn netwerk heeft', verklaart Geert Jan Waasdorp, oprichter van Intelligence Group, onderzoeks- en adviesbureau in arbeidsmarktcommunicatie. 'De werkgever kan Sjors vragen die persoon te benaderen en Sjors bij een succesvolle deal een bonus beloven.'

Consultancybureaus als Accenture en PwC zetten er al stevig op in. De voordelen van 'sociale referentie' zijn evident: de kwaliteit van de sollicitant is zeer hoog. Hij heeft immers al een selectie doorstaan door niet alleen in het netwerk van de werknemer te zijn toegelaten, maar óók door hem geschikt te worden bevonden voor de baan. 'Sociale media zijn netwerken van gelijkgestemden', zegt Waasdorp. 'Met een bedrijf van 25 personen heb je al snel een bereik van acht- of negenduizend personen. En het is heel goedkoop.'

Desondanks komt sociale referentie nog maar moeizaam van de grond. Probleem zijn de reserves bij medewerkers. 'Die benaderen niet graag hun privénetwerk', zegt Waasdorp. 'Ze zijn bang dat het bij een afwijzing op hen afstraalt, of de privérelatie eronder kan lijden.' Typisch Nederlands. 'In de VS is het heel normaal.'

Het aantal volgers op Twitter en het aantal connecties op Facebook, Hyves of LinkedIn werkt volgens Waasdorp vaak zelfs letterlijk door in een hoger salaris. 'Als je online belangrijk bent, voegt dat waarde toe. Neem je als verkoper vijf- of zeshonderd relevante contacten mee, dan kun je zomaar 20 of 25 procent meer salaris vragen.'

Het is - zoals alles op internet - onderdeel van 'personal branding'. Een foto, een lidmaatschap, zelfs het soort medium waar je op zit, kan je imago maken of breken. 'Een recruiter vormt zich via sociale media direct een mening over je', zegt Waasdorp. 'Veel mensen vinden: ze nemen me maar zoals ik ben. Maar je kunt er beter even over nadenken, anders nemen ze je dus niet.'

Het nieuwste snufje is werving via 'toegevoegde realiteit' (augmented reality) op de mobiele telefoon. Het fenomeen is het best te beschrijven als een computeranimatie die over het werkelijke beeld heen wordt geprojecteerd. Op tv gebeurt dat al geregeld, zoals bij schaatsen: de rode lijn die voor of achter de schaatser meeloopt om weer te geven of hij sneller of langzamer is dan de nummer één. Of bij voetbal: de lijnen die laten zien welk pad de bal aflegde, of dat een speler buitenspel staat.

Hetzelfde is mogelijk als je door de cameralens van je mobieltje kijkt. Nu al kun je een applicatie downloaden waarmee je kunt zien welke bedrijven zich in een straal van 200 meter om je heen bevinden. Handig, om een restaurant op loopafstand te zoeken, of een pinautomaat. In plaats van op een reëel gebouw (wat je door de lens ziet) alleen de naam van het bedrijf te projecteren, kun je ook de beschikbare vacatures laten zien.

'Stel: je staat voor de Heineken Music Hall', zegt Gordon Lokenberg, interim recruiter bij Dolby (van de surround systems). 'Als je die omgeving koppelt aan een vacaturedatabase, zie je in een oogopslag welke bedrijven in die buurt banen in de aanbieding hebben. Je kunt er bij wijze van spreken direct binnenlopen.' Lokenberg geeft toe dat deze manier van werven nog in de kinderschoenen staat. 'Het is nieuw en nog niet doorontwikkeld.' Niettemin ziet hij grote kansen.

Recruiters zijn het erover eens dat hun vak de komende jaren onherkenbaar verandert. Niet alleen door de techniek, ook door de toenemende krapte op de arbeidsmarkt. De Engelse wervingsspecialist Headworth voorspelt een langzame dood voor jobsites als Monsterboard en Jobtrack.nl. 'In een krappe arbeidsmarkt zijn werknemers minder vaak zelf op zoek naar een baan. Dus ze zetten hun cv ook niet op een jobboard.' Recruiter Lokenberg van Dolby gebruikt al vijf jaar geen jobsites meer. De huidige 15- tot 20-jarigen, de talenten van de toekomst, hebben nog nooit van Monsterboard gehoord, zegt Headworth. 'Maar ze groeien op met Facebook. We zullen hen zelf moeten opzoeken, we moeten zijn waar zij zijn. Het wordt hard werken, a whole different ball game.'

undefined

Meer over