SITE-SEEING

NADER De Amerikaanse consumentenman Ralph Nader heeft het ministerie van Justitie in Washington gevraagd Microsoft te verbieden zijn nieuwe browser, de software waarmee op Internet kan worden gebladerd, gratis weg te geven....

http://www.cptech.org

BESTE NIEUWS CNN Interactive, de site van het tv-nieuwsstation CNN, is door lezers van de American Journalism Review, gekozen tot beste nieuwsleverancier op het Internet, zo meldt de online-editie van het blad AJR Newslink. De nieuwszender CNN wordt op de voet gevolgd door de Washington Post.

Opvallend is een vijfde plaats, tussen gevestigde kranten, van de Nando Times, een pionier. Hoog scoorden ook de nieuwsdienst van Yahoo en de Jerusalem Post.

http://www.newslink.org

SAAI BADSCHUIM In een verkiezing van de saaiste website van de maand zou de firma Sanex (www.sanex.nl) hoge ogen gooien. Het bedrijf levert bad- en doucheschuim en deodorant. Ook nog andere badkamerspulletjes, maar daarover geen woord op deze site van pakweg een stuk of tien folderpagina's.

Ook sponsort het bedrijf schaatser Rintje Ritsma, maar over de stoere Fries valt kennelijk ook geen nieuws te melden. Even onzinnig, maar een stuk creatiever is de website deodorant.com.. Let op de Smell-o-Tron software, nodig voor de spectaculaire effecten.

http://deodorant.com/

BOEKEN Amazon.com, de grootste online boekhandel ter wereld - 2,5 miljoen boeken op voorraad - heeft sinds kort een zevental helpertjes die het winkelend publiek voorzien van tips over geschikte boeken. De aardigste zijn ongetwijfeld BookMatcher en Customer Buzz.

De eerste vereist vooraf wat werk, want van de lezer wordt gevraagd een aantal boeken te rangschikken. De categorieën gaan van 'niet gelezen' tot 'geweldig' en leiden uiteindelijk tot een regelmatig e-maillijstje met andere aardige uitgaven. Via Customer Buzz blijft de klant op de hoogte van boeken 'waarover onze klanten praten'.

http://www.amazon.com

KAARTJES Lokatie.net is, naar eigen zeggen een 'nieuwe en spectaculaire website'. De site bevat een bestand met plaatsnamen en postcodes die zijn gekoppeld aan de stafkaart van Nederland. Tik een straatnaam of postcode in en de site tovert de bijbehorende kaart erbij. Compleet met een rode hier-goed-kijken-pijl.

Die pijl is geen overbodige luxe, want de gedetailleerde kaartjes zijn niet voor het scherm gemaakt en blinken niet uit door scherpte. Inzoomen kan niet, uitzoomen wel tot een provincie als grote wazige vlek op het scherm komt te staan. De kaarten bieden alleen enkele straatnamen en openbare gebouwen.

http://www.lokatie.net

DIP 'Iedereen zit wel eens in een dip', schrijft de website van de Riagg Drenthe. De site biedt een interactieve zelftest om erachter te komen of u wellicht aan een echte depressie lijdt. De test, ontwikkeld door de afdeling Sociale Psychiatrie van de Rijksuniversiteit Groningen, is oorspronkelijk ontwikkeld als hulpmiddel voor huisartsen. Na afloop volgt de uitslag plus een advies. Ook uitleg over het verschijnsel depressie en het verschil met somberheid.

http://home.pi.net/riaggdr/

dztstart.htm

PASTOOR De Nederlandse taal is weer verrijkt met een nieuw woord: het e-mailpastoraat. Dominee Klaas Oudshoorn presenteert zich als 'webdominee'. De predikant biedt een gewillige mailbox voor hulp bij 'geloofs- of levensvragen', maar past ervoor om 'als kop van Jut te dienen voor frustraties die eigenlijk voor anderen bedoeld zijn', waarschuwt Oudshoorn.

Alle vragen worden vertrouwelijk behandeld, en iedereen krijgt binnen 24 uur een reactie. Verder: vraag van de week ('Maar waarom dan alleen op de rand van de Euro?') en een selectie reli-moppen. Geen platte, belooft Oudshoorn. Meer het type: 'Een dominee, een pastoor en een rabbijn komen bij de hemelpoort...'

http://www.xs4all.nl/ouds/webdominee.html

Alle genoemde sites zijn aanklikbaar via de Volkskrant op Internet, waar ook een signalement van een website wordt gegeven. Tips en kritiek:

www.volkskrant.nl/media/

site-seeing

Meer over