NieuwsZeecruises

Sinds de Diamond Princess veranderde in een drijvende gevangenis, varen veel zeecruiseschepen naar de sloop

De zeecruisevaart, met driehonderd schepen waaronder gigantische varende hotels met zwembaden, gokpaleizen en tennisbanen, ligt door coronamaatregelen nagenoeg stil. Een stilliggende vloot kan een rederij wel 20 miljoen euro per dag kosten. 

Cruiseliners liggen voor anker, wat rederijen per dag vele miljoenen euro's kan kosten. Beeld Getty Images

Gaat de scheepsschroef wel draaien, dan is het steeds vaker voor een tocht richting sloperij, zoals die in de Turkse havenstad Aliaga. Van wereldmarktleider Carnival ligt de Fantasy er op een snijbrander te wachten, zo werd woensdag bekend, en zusterschip Inspiration is onderweg. De Costa Victoria, ook al van Carnival, zou in Napels dienstdoen als studentenhuisvesting, maar de financiering bleek niet rond te krijgen, en nu wordt het toch de sloop in Aliaga. Daar werden onlangs al drie schepen gesloopt van het failliete Pullmantur: de Sovereign, de Monarch en de Horizon.

Sinds midden maart liggen alle meer dan honderd schepen van Carnival stil. Enkele weken geleden kondigde het bedrijf aan in augustus weer met cruises te willen beginnen, vooralsnog alleen met de Duitse dochter AIDA. Maar afgelopen weekend bleek dat het bedrijf daarvoor geen toestemming kreeg.

Nu heeft Carnival het vooral druk met van zijn schepen af komen. De afgelopen maanden verkocht het al negen van zijn schepen, waaronder de in Nederland bekende schepen Amsterdam, Maasdam, Rotterdam en Veendam. De bouw van bestelde nieuwe schepen wordt zo veel mogelijk vertraagd.

Koud opleggen

Aan het begin van de coronapandemie veranderden tal van cruiseschepen in drijvende gevangenissen die van haven naar haven voeren in de hoop dat ze ergens mochten aanleggen en de opvarenden aan wal konden gaan. Al die tijd moesten de passagiers in hun eigen hut blijven. De Diamond Princess, een schip met 3.700 opvarenden, was in februari dagelijks in het nieuws: 700 opvarenden kregen corona, 14 vonden de dood. Wekenlang lag het schip in de haven van Yokohama, niemand mocht van boord.

Vaarverboden van de autoriteiten waren nauwelijks nog nodig om de bedrijfstak stil te leggen. Carnival heeft voor een paar miljard aan tickets verkocht voor cruises die werden gecanceld. De klanten hebben vouchers gekregen. Voor zover er de afgelopen maanden cruises worden geboekt, werden die voor veruit het grootste deel betaald met die vouchers. Met andere woorden: nieuwe klanten zijn er bijna niet.

De vloot is voor de komende periode veel te groot en drukt dus de prijzen. En het is duur om een schip ‘op te leggen’: ergens voor anker gaan in de hoop op betere tijden. ‘Koud opleggen’ is de goedkoopste manier, maar dan moet het schip ook deels onttakeld worden: de matrassen op zijn kant, de keukens leeg, het beddengoed eruit. ‘Warm opleggen’ is makkelijker, maar dan moeten de systemen aan boord blijven draaien, en dan moet een flink deel van de bemanning aan boord blijven. Carnival heeft al berekend dat de rest van het jaar de tot nietsdoen gedoemde vloot per dag 20 miljoen euro zal kosten, 3 miljard bij elkaar.

Dat soort bedragen kon de Britse cruiserederij Cruise & Maritime Voyages niet opbrengen. Sinds enkele dagen staat op de website van de rederij alleen nog de boodschap dat het bedrijf sinds 20 juli failliet is. Met zeven schepen en een marktaandeel van 0,5 procent was CMV een van de kleine rederijen. Enkele weken geleden ging ook de kleine Spaanse cruiserederij Pullmantur failliet.

Lees verder

Riviercruiseschepen varen weer. ‘Er zit geen water in de whirlpool en er is geen massage meer te krijgen’
Dat reizen per cruiseschip niet zonder risico is, bleek dit weekend wel weer uit de veertig besmettingen aan boord van de Noorse MS Roald Amundsen. Toch dokken ook in Amsterdam de eerste riviercruises weer aan, met aan boord vooral ouderen uit de buurlanden

Meer over