Siemens biedt Alstom Frans-Duitse oplossing

 Het Duitse bedrijf Siemens wil de Franse overheid te hulp schieten bij het redden van het Franse industrieconglomeraat Alstom, de fabrikant van de hogesnelheidstrein TGV. Siemens' Amerikaanse concurrent General Electric heeft ook interesse in delen van Alstom.

VAN ONZE CORRESPONDENT ROLF BOS

BERLIJN - De Duitsers zijn bereid een deel van hun fabricage van hogesnelheidstreinen naar Frankrijk over te hevelen in ruil voor de energietak van Alstom. Siemens heeft 10 miljard euro beschikbaar voor de overname, ook belooft de leiding de komende drie jaar geen Frans personeel te ontslaan.

Siemens is niet de enige kaper op de kust. Ook het Amerikaanse concern General Electric (GE), wereldwijd de grote concurrent van de Duitsers, wil delen van het Franse bedrijf overnemen.

De Franse regering zou de voorkeur geven aan een Duitse inbreng. President Hollande sprak maandag met zowel GE-topman Jeff Immelt als met Joe Kaeser, de baas van Siemens.

Ook de Franse minister van Economie Arnaud Montebourg zei dit weekeinde dat zijn voorkeur uitgaat naar Siemens, mits de werkgelegenheid en productielocaties in Frankrijk gewaarborgd blijven. Eerder zei Montebourg al dat de regering elke deal zal blokkeren die niet in het belang is van de toekomst van het bedrijf, de werknemers en de economie.

Alstom, dat tien jaar geleden al eens door de Franse overheid werd gered, kampt de laatste tijd met een dalend aantal bestellingen. Siemens liet toen al het oog vallen op het bedrijf, maar de Duitsers werden toen buiten de deur gehouden. De regering in Parijs verwierf destijds zelf 18 procent van de aandelen van het bedrijf, dat ooit Als-Thom en later Alsthom Atlantique heette. Die waardepapieren deed de regering twee jaar later over aan bouwbedrijf Bouygues.

undefined

Parel van de industrie

Het bedrijf, met een jaaromzet van 20 miljard euro en 93 duizend werknemers, geldt als een parel van de Franse industrie. Een Amerikaanse overname wordt, ook in het licht van de Europese verkiezingen, in het chauvinistische Frankrijk niet als gewenst gezien.

Alstom-topman Patrick Kron gaat volgens ingewijden liever met de Amerikanen in zee. Hij geldt sinds de mislukte overname in 2004 als een vijand van Siemens. Bovendien vreest hij te veel overlappingen tussen beide bedrijven. Samenwerking zou volgens hem tot banenverlies in Frankrijk leiden. Dit weekend werd Kron op het Franse ministerie van Economische Zaken ontboden, waar hij naar verluidt door Montebourg onder druk werd gezet zaken te doen met de Duitsers.

Als de overnamepoging van Siemens slaagt, ontstaat een nieuwe Europese grootmacht op het gebied van energie en transport. Siemens is producent van de ICE-treinen en Alstom bouwt de beroemde TGV's voor het Franse hogesnelheidsnetwerk.

Beide bedrijven zijn actief op het gebied van duurzame energie. Alstom levert ook installaties voor kerncentrales. In Duitsland worden deze krachtcentrales juist afgebouwd en gesloten in het kader van de Energiewende, het besluit na de ramp in Fukushima in 2011 om het zonder kernenergie te doen.

'We zijn ervan overtuigd dat de samenwerking een unieke mogelijkheid biedt twee Europese kampioenen te creëren met mondiale leiderschapsaspiraties op het gebied van energie en transport', aldus Joe Kaeser, topman van Siemens.

Minister Montebourg repte maandag van de komst van een 'Airbus voor energie' (Siemens) en een 'Airbus voor transport' (Alstom), een vergelijking makend met de soepel draaiende Frans-Duitse vliegtuigbouwer Airbus. Ook het Duitse ministerie van Economische Zaken ziet 'grote industriepolitieke kansen' in een mogelijke samenwerking.

Siemens zet met een mogelijke (deel-)overname van Alstom bovendien General Electric de voet dwars. Het Amerikaanse bedrijf had vorig jaar een omzet van 110 miljard euro. Siemens (76 miljard) komt samen met Alstom uit op 96 miljard euro.

undefined

Meer over