Shovelware

Economie zit vooral tussen de oren. De internethype en de daaropvolgende onderwaardering van het web vormen daarvan het bewijs. Journalisten zijn net mensen....

Uit onderzoek van de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) blijkt dat op internetredacties de somberheid van de afgelopen jaren heeft plaatsgemaakt voor opgewekt vertrouwen in de toekomst. Natuurlijk, nieuwssites leunen vaak zwaar op het moedermedium krant, tijdschrift, televisie-of radioprogramma. Maar van simpelweg knippen en plakken is geen sprake. De inhoud van de Nederlandse nieuwssites is geen shovelware.

Pardon? Maakt de publieke omroep niet juist reclame voor www.uitzendinggemist.nl waar radio-en televisieprogramma's integraal kunnen worden beluisterd of bekeken? En vertalen niet steeds meer kranten hun papieren versie naar een pdf-versie voor het web, inclusief hoerenjongen en zetduivels? Journalistiek medium? Distributiekanaal!

De NVJ concludeerde afgelopen zomer nog dat 'echte internetjournalistiek, te definin als zelfgemaakt nieuws, met webspecifieke middelen gepresenteerd' in Nederland niet bestaat. Geen laaglandse tegenhangers van www.neonsky.com en joeweiss.com. Geldgebrek, tijdgebrek, technische problemen, akkoord. Maar vanwaar dan toch dat optimisme? Meer op www.volkskrant.nl/weblog

Meer over